Stávku podporují dopravní odbory v Ústeckém kraji, připraveni stávkovat jsou i v Jihomoravském kraji a odboráři ze žďárské dopravní firmy Zdar. Odbory z Jihlavského Icom transport naopak stávkovat nechtějí. Ke stávce se neschyluje ani Pardubickém kraji, uvedl tamní odborový předák Miroslav Vokál. Hejtmanství předpokládá, že dodatky o zvýšení mezd s dopravci podepíše do konce března.
Jihomoravští odboráři do stávky půjdou v případě, že se nepodaří dlouhodobě zajistit mzdy na úrovni nařízené vládou. Potřebné peníze na navýšení mezd dokáže Jihomoravský kraj ze svých prostředků firmám vyplácet letos a napřesrok, smlouvy s dopravci jsou však na delší období.
V ústeckém kraji sice šoféři dostali z leden zaplaceno podle nařízení vlády, přišli ale o prémie. \"Jsme pro stávku v Ústeckém kraji. Absence prémiové složky znamená pokles úrovně v dopravě, chybí motivace,\" řekl ČTK předseda odborů společnosti BusLine Jiří Kuchynka.
Minimum určené vládou navyšuje mzdy za hodinu jízdy na 98,10 Kč a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.
Asociace krajů minulý týden požádala vládu, aby poskytla regionům miliardu korun na mzdy řidičů linkových autobusů. Mluvčí vlády Martin Ayrer uvedl, že problémem se bude premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zabývat.