V jednom temelínském reaktoru je 163 palivových souborů, každý měří přes 4,5 metru a váží asi 750 kilogramů. V reaktoru je 86 tun paliva, ročně se vymění čtvrtina paliva. Začátek druhé letošní odstávky plánuje elektrárna na konec prosince.
Energetici palivo naváželi od začátku roku. Transportů bylo několik. Z výrobního závodu ruské korporace TVEL urazilo palivo několik tisíc kilometrů, částečně letecky, částečně po silnici. \"Zvýšená radiační opatření nebyla potřeba, radioaktivita čerstvého paliva je totiž srovnatelná s přírodním pozadím. Není tedy nebezpečné, jde ale o velmi drahý a strategický materiál,\" řekl Sviták.
Palivo se přepravuje v ocelových kontejnerech, které odolají ohni, vodě, pádům z výšek nebo nárazům. Jejich klíčovým prvkem je akcelerometr. Díky němu energetici zjistí, zda během přepravy neutrpělo palivo nadměrný náraz, který by ho mohl poškodit.
Transporty doprovázejí policisté. \"Naši fyzici si totiž přebírají palivo až v areálu elektrárny. Kontrolují počet, pečetě nebo akcelerometry. Pak už se dává palivo z kamionu do skladu,\" řekl mluvčí s tím, že od loňského roku drží ČEZ v Temelíně zásoby minimálně na dva roky provozu.
Temelín je největším zdrojem výroby elektřiny v Česku, jeho produkce pokryje pětinu české spotřeby. První elektřinu vyrobil v prosinci 2000. Loni elektrárna vyrobila 12,1 terawatthodin elektřiny, téměř o dvě TWh méně než v roce 2015. Nižší produkci způsobily odstávky. I tak Temelín vyrobil ze všech českých zdrojů nejvíc: jeho elektřina by vystačila českým domácnostem na deset měsíců, jižní Čechy by s ní vydržely téměř čtyři roky.