Sobotka: Česko by se mohlo připojit k žalobě na německé mýto

24.03.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. března (ČTK) - Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019, které dnes schválil Spolkový sněm, považuje český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) za diskriminační. Česko by se mohlo připojit k chystané žalobě dalších zemí proti německému opatření, pokud pro to budou dostatečné argumenty, uvedl Sobotka. Opatrnější přístup má zatím ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který chce počkat na analýzu pravidel německého mýta.

 

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).

Dálniční známka bude elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. Musí přitom uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, bude jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu pozmění zřejmě trasy Čechů jedoucích na dovolenou. Snaha vyhnout se poplatku na německých dálnicích bude podle ÚAMK nejzřetelnější u zimních dovolených, kdy lyžaři z tuzemska směřující do rakouského Innsbrucku nebo na sever Itálie budou stále častěji využívat trasu přes jižní Čechy. Změna ovlivní i cesty Čechů do Skandinávie, kdy zejména majitelé karavanů budou častěji využívat trasu přes Polsko, uvedl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Ministr dopravy Ťok dostal od Sobotky za úkol, aby se záležitosti aktivně věnoval. V okamžiku, kdy už by žaloba měla být podána, by měl Ťok vládě předložit zprávu s doporučením, zda by se k ní Česko mělo přidat. \"Měli bychom se snažit, aby Německo tuto legislativu ještě upravilo,\" uvedl Sobotka.

\"Každý stát má právo vybírat dálniční poplatky, aby měl peníze na opravy a výstavbu. Na druhou stranu je sporné, zdali různými daňovými slevami pro německé řidiče přenášet toto financování silnic na cizince, tedy i na české občany,\" uvedl dnes Ťok.

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. EK původní normu považovala za diskriminační a spolkovou republiku loni v září žalovala u unijního soudu. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu, který spočívá ve zvýhodnění velmi ekologických vozů a snížení cen za krátkodobé dálniční známky pro cizince.

Spolkový sněm dnes tento kompromis vtělil do dvojice novel navzdory odporu opozičních stran Levice a Zelených, podle nichž je finančně nejistý, protievropský a zavádí nové hranice. Ministr dopravy je naproti tomu přesvědčen, že mýtné, které se má začít vybírat za dva roky, je spravedlivé, evropské a ekologické.

I dnes schválené úpravy ale počítají s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Chystané dálniční poplatky pro osobní auta v Německu jsou podle ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU) spravedlivým, evropským a ekologickým řešením.

Dnes schválený systém mýtného kritizuje několik evropských zemí, podle nichž je nadále diskriminační vůči zahraničním řidičům. Rakousko kvůli němu hrozí žalobou. \"Z našeho pohledu je německé mýtné protiprávní,\" zopakoval dnes svůj postoj ministr dopravy Jörg Leichtfried.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK