Celorepublikovou stávku řidičů podpořil minulý týden sjezd základních odborových organizací. V minulosti ji ale odmítly odbory v Pardubickém kraji, podobně se vyjadřovali zástupci zaměstnanců jihlavské společnosti Icom transport. Ve středních Čechách by se měli zúčastnit jen řidiči na Berounsku a Příbramsku.
Vedení Odborového svazu dopravy připouští, že nemůže do stávky nikoho nutit. \"Samozřejmě že budeme bedlivě sledovat, aby někdo stávku někomu nezakazoval, nebo někomu nevyhrožoval, pokud se stávky bude chtít zúčastnit,\" řekl po dnešním jednání předsednictva předseda svazu Luboš Pomajbík.
Kraje zatím o náhradní dopravě v průběhu stávky neuvažují. Ústecký kraj ji zajišťovat nebude. Vedení kraje ale připravuje v reakci na situaci ohledně platů řidičů zřízení vlastní krajské dopravy. \"Každopádně se ukazuje, že to je problém, pokud si u někoho externě objednáváme službu a on ji není schopen zajistit,\" řekl hejtmanův náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).
Pardubický kraj s případným opatřením vyčkává do čtvrtka, kdy tamní odboráři rozhodnou o zapojení do stávky. V minulém týdnu ji spíše odmítali. Také Středočeský kraj by měl rozhodnout ve čtvrtek. Ani Jihomoravský kraj zatím nerozhodl jak a zda vůbec dopravní obslužnost v den stávky zajistí. Hejtman Bohumil Šimek (ANO) ale stávku považuje za překvapivou. Kraj podle něj dělal vše pro to, aby krizi zažehnal.
Moravskoslezský kraj zatím stávku neočekává. Žádné informace o ní nemají ani v Olomouckém a Jihočeském kraji a na Vysočině, její vedení má ale pro jistotu předjednané volné kapacity jiných dopravců. V Libereckém a Královéhradeckém kraji se stávkovat bude. Společnost Arriva naopak věří tomu, že většina jejích řidičů se ke stávce nepřipojí.
Hejtmani mají podle Asociace krajů sami informace o tom, že dopravci v některých případech mzdy řidičů reálně nezvýšili, a to i přes to, že peníze od krajů dostali. Kraje mají smlouvy uzavřené s dopravci, nikoliv s řidiči. \"Věříme, že dopravci v souladu s uzavřenými smlouvami zajistí v den stávky náhradní dopravu tak, aby se lidé dostali do práce. Občané se nesmí stát obětí nepromyšlených vládních nařízení,\" sdělila předsedkyně rady Asociace krajů ČR a karlovarská hejtmanka Jana Vildumetzová.
Premiér Bohuslav Sobotka prý zatím nemá informace, zač a proti čemu řidiči stávkují. \"My jsme na základě dohody s odbory, kraji i zaměstnavateli přijali nařízení vlády, ve kterém jsme zvýšili tarify. Jiná věc je, jak se daří dohodnout mezi kraji a dopravci, jak mohou kraje ty peníze dopravcům dodat,\" uvedl. Zároveň upozornil na to, že ve 12 ze 14 krajů se podařilo shodu nalézt. Předpokládá, že navýšení platů bude v krajích kontrolovat inspekce práce.
Odboráři kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o zvýšení nejnižší mzdy pro šoféry autobusů. Vláda stanovila minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Řidiči by takto měli být placeni od ledna, dřívější minimální hodinová mzda byla 71,60 Kč. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí.
Podle odborů dostali řidiči v některých krajích přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny. Některé kraje pak souhlasily se zvýšením mezd jen do měsíční výše 16.400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně.