Podle Weinsteina budou stávkovat řidiči společností Tourbus, ČSAD Tišnov, ČAD Blansko, Vydos Bus, BORS Břeclav, ČSAD Hodonín, ČSAD Kyjov, Adosa a Znojemská dopravní společnosti PSOTA. Celkem na jižní Moravě zajišťuje linky 19 dopravců. \"Vím, že chtějí stávkovat i řidiči jinde a řeší, jak by se mohli zapojit,\" uvedl Weinstein.
Stávka není namířená proti dopravcům jako zaměstnavatelům, ale na ochranu hospodářských a sociálních zájmů a má být celostátní. Řidiči si chtějí vymoct systémové řešení a dlouhodobé dodržování vládního nařízení z loňského října. Od ledna mají dostávat za hodinu jízdy nejméně 98,10 koruny a 88 korun za hodinu čekání. Vzhledem k tomu, že vláda nechala řešení na krajích a zatím se na něm nechce podílet, žijí někde řidiči i dopravci v nejistotě. Na jižní Moravě se situaci podařilo vyřešit pouze částečně pro letošní a příští rok, další peníze už kraj dopravcům dát nemůže. V roce 2019 tak bude stejně problematická situace jako nyní, pokud peníze nepošle vláda.
Kraj se snaží intenzivně jednat a maximálně zmírnit dopad stávky. Konkrétní kroky ale dělat nemůže, dokud nebude znát rozsah. \"Až poté můžeme jednat s jednotlivými dopravci o vyslání náhradních a posilových autobusů, které by snížily dopad stávky na dopravní obslužnost a občany Jihomoravského kraje,\" uvedl náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD).
Weinstein předpokládá, že kraj se bude maximálně snažit snížit dopad. \"Je to jeho právo a je to logické. Tomu nelze bránit,\" řekl. Dopravci mají ve smlouvách také pokuty za nevyjetí. Zda je bude kraj vyžadovat, není v tuto chvíli zřejmé. \"Podle mého názoru nikoliv, protože ví, že by na tom byli dopravci ještě hůř,\" řekl Weinstein. Podle předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka by šlo o zásah do práva zaměstnanců na stávku.