Mýtnému pro osobní automobily na německých dálnicích dnes dala zelenou Spolková rada, která zastupuje zájmy jednotlivých německých spolkových zemí. Přes výhrady některých z nich totiž nakonec nevyužila právo námitky. Mýtné, které už minulý týden schválil Spolkový sněm, se má začít vybírat v roce 2019.
Plán kritizuje řada evropských států, především těch, které s Německem sousedí. Do jejich čela se od počátku postavilo Rakousko.
\"Považuji toto mýtné za diskriminační a neslučitelné s právem EU,\" uvedl dnes Leichtfried. Přesný termín podání žaloby u Soudního dvora EU zatím nesdělil. Podle něj musí nejdřív Evropská komise formálně přerušit řízení o porušení smlouvy s Německem. Následně bude možné žalobu podat, řekl člen rakouské vlády.
Rakouský kancléř Christian Kern podle Leichtfrieda o mýtném už telefonicky hovořil s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a informoval ji o dalším právním postupu Vídně.
Leichtfried dnes v prohlášení kritizoval také Evropskou komisi. \"Postup Evropské komise je skandální,\" řekl. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt už na konci loňského roku dosáhl s Evropskou komisí ve sporu o mýtné kompromisu.
Šéf české vlády Sobotka minulý týden uvedl, že Česko by se mohlo k rakouské žalobě připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty. Ministr dopravy Dan Ťok tehdy řekl, že chce počkat na analýzu pravidel německého mýta.
Schválený návrh mýtného počítá s tím, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.
Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Majitelé nákladních vozů už mýtné platí řadu let.