\"Vadilo by nám, kdyby se kompenzovala výše dálniční známky za slevu na dálniční dani, protože to by byla jasná diskriminace,\" uvedl v tiskovém prohlášení ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zároveň zopakoval, že rozhodnutí k připojení žaloby České republiky k Rakousku není v kompetenci ministerstva dopravy, ale musí je schválit vláda.
Schválený návrh mýtného v Německu totiž v podstatě počítá s tím, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.
Ťok se zatím nicméně kloní spíše ke smířlivější cestě spolupráce s Evropskou komisí, která kauzu podrobně sleduje. \"Myslím si, že vzhledem k aktuální situaci v Evropě není dobré, abychom na sebe navzájem podávali žaloby a abychom ve věcech, které případně EK nebude vnímat jako problematické, byli siláčtí a ukazovali ramena vůči Německu,\" dodal Ťok.
Proti zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta podá Rakousko žalobu u Soudního dvora Evropské unie. Oznámil to dnes ministr dopravy Jörg Leichtfried. Německé \"mýtné pro cizince\" je podle něj diskriminační. Plán kritizuje řada evropských států, především těch, které s Německem sousedí. Do jejich čela se od počátku postavilo Rakousko.
Šéf české vlády Bohuslav Sobotka minulý týden uvedl, že Česko by se mohlo k rakouské žalobě připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty. Ministr Ťok tehdy řekl, že chce počkat na analýzu pravidel německého mýta.
Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Majitelé nákladních vozů už mýtné platí řadu let.