Oproti loňskému únoru chyběl letos v kalendáři jeden pracovní den, který mohli spotřebitelé k nákupům využít. \"Naopak utrácení spotřebitelů podporuje vysoká zaměstnanost, stabilní růst reálných mezd i fakt, že spotřebitelé mají stále velkou důvěru v domácí ekonomiku,\" uvedla analytička Raiffeisenbank Monika Junicke.
\"Únorové zpomalení maloobchodních tržeb tak jde zejména na vrub kalendářním vlivům. Nemění tak nic na dosavadním příznivém vývoji spotřebitelské poptávky a nebude tak pro ČNB představovat důvod k oddalování kurzového závazku,\" uvedl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.
Téměř pětinový růst internetových prodejů podle Pavla Kulhavého z PwC Audit potvrzuje, že i letos budou Češi zvyšovat své útraty v e-shopech. \"Vedle spotřebního zboží či elektroniky se tam ve stále větší míře učí kupovat i potraviny a další zboží, pro které dosud chodili spíše do kamenných prodejen. Příznivý vývoj ekonomiky a spotřebitelský optimismus potvrzují i tržby za zbytné zboží. Příkladem může být téměř sedmiprocentní růst tržeb za oblečení,\" dodal Kulhavý.
Maloobchodní tržby bez aut v únoru zpomalily meziroční růst na 0,6 procenta z lednových 5,6 procenta. Tržby za pohonné hmoty klesly o 2,2 procenta a za potraviny o 1,1 procenta. Obchodníci naopak utržili o 2,7 procenta více za nepotravinářské zboží. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.