Tržby za pohonné hmoty klesly o 2,2 procenta a za potraviny o 1,1 procenta. Obchodníci naopak utržili o 2,7 procenta více za nepotravinářské zboží. Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby meziročně zvýšily o 2,2 procenta.
Analytici se shodují na tom, že výsledek tržeb po očištění o kalendářní vlivy potvrzuje ochotu domácností zvyšovat svou spotřebu i v prostředí rostoucí inflace. Utrácení podle nich podporuje vysoká zaměstnanost, stabilní růst reálných mezd i fakt, že spotřebitelé mají stále velkou důvěru v domácí ekonomiku. Zpomalení tržeb by tak nemělo pro ČNB představovat důvod k oddalování kurzového závazku.
Nejvyšší růst zaznamenal internetový a zásilkový prodej, který se zvýšil téměř o pětinu. Vyšší byly také tržby v prodejnách s oděvy a obuví, se sportovními a rekreačními potřebami a s počítači. Méně se naopak dařilo obchodníkům s farmaceutickými výrobky, kosmetikou a potřebami pro domácnost.
Růst prodeje přes internet podle Pavla Kulhavého z PwC Audit potvrzuje, že i letos budou Češi zvyšovat své útraty v e-shopech. Vedle spotřebního zboží či elektroniky se tam prý ve stále větší míře učí kupovat i potraviny a další zboží, pro které dosud chodili spíše do kamenných prodejen. Příznivý vývoj ekonomiky a spotřebitelský optimismus potvrzují i tržby za zbytné zboží, míní analytik.
Tržby v restauracích ovlivnilo zvýšení cen. \"Zatímco reálně se obrat zvýšil o osm procent, nominální tržby stouply o 19,3 procenta. Důvody růstu cen? Zavedení EET, růst cen potravin a mezd,\" vysvětlil hlavní ekonom Deloitte David Marek.