\"Nechápu, kde se taková částka vzala, a nechápu, proč premiér nepodpořil už 20. února náš návrh, aby stát krajům přidal miliardu korun prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, se kterým souhlasila i ministerstva dopravy a financí, a hasí se něco den před stávkou. Dávno to mohlo být vyřešené a kraje ty peníze už mohly mít,\" řekla dnes ČTK Vildumetzová.
Vildumetzová žádala premiéra o schůzku k ohlášené stávce. \"Pan premiér mi odepsal, že se se mnou sejde 7. dubna, tedy den po stávce,\" dodala.
Částka 420 milionů z rozpočtové rezervy by měla pokrýt zhruba polovinu letošních nákladů spojených se zvýšením platů, jak je vyčíslily kraje, uvedl dnes Sobotka. Peníze by podle návrhu rozdělovalo po doložení oprávněných nákladů do regionů ministerstvo dopravy. Sobotka dnes uvedl, že vláda nařízením reagovala na stagnující platy v linkové dopravě. \"Byla to jediná reálná cesta, jak platy rozmrazit,\" napsal premiér v tiskové zprávě a vyjádřil naději, že koaliční partneři jeho návrh podpoří.
\"A vláda tak zhruba 50 procenty přispěje krajům na navýšení platů řidičů,\" uvedl v tiskové zprávě Sobotka. Podle jeho návrhu by měl s konkrétními podmínkami pro rozdělení peněz přijít do konce dubna ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Zavedla také příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Podle odborů ale řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, řidičům ale na druhou stranu snížily odměny. Kraje si stěžovaly, že pro ně to znamená dodatečné finanční zatížení, a chtěly, aby se na něm státní rozpočet podílel.
Odbory zastupující řidiče autobusů vyhlásily na tento čtvrtek celostátní stávku. Podle aktuálních informací ale většina řidičů stávkovat nebude, ve větší míře se ke stávce zřejmě připojí jen řidiči v Olomouckém a Jihomoravském kraji.