\"Příští rok nám už nedají nic, nevím, jak se k tomu máme postavit. Budeme to muset spočítat a možná nějaké spoje vypustit, abychom každý rok nemuseli dopravcům doplácet 25 milionů korun,\" varoval Kortyš.
Hejtmanství se objednávkou linkové dopravy bude pečlivě zabývat, včetně aktualizace efektivity jednotlivých linek. Krajský radní odhaduje, že stát letos zaplatí kraji zhruba polovinu vynaložených nákladů na mzdy řidičů.
Kraj nabízí 21 dopravcům doplatit na mzdy 24,4 milionu korun, částku tento týden navýšil po dalších jednáních o 3,9 milionu korun. Zohledňují mzdové náklady, které budou mít dopravci spojené se záskoky za dovolené nebo v době nemocí svých zaměstnanců, uvedl Kortyš.
Krajská rada bude schvalovat dodatky smluv v pondělí 10. dubna, ještě tento měsíc je mají dopravci podepsat. Od ledna platí podle nařízení vlády růst minimální mzdy řidičů ze 71,60 koruny na 98,10 koruny za hodinu. Stoupl příplatek za čekací doby z 50 korun na 88,29 koruny, a řidiči nově dostávají za ztížené pracovní prostředí 6,60 koruny na hodinu.
Větší dopravci již dávali řidičům vyšší základní mzdy. \"Proto chtěli ještě víc, aby mohli řidičům přidat z krajských peněz podle toho, co si dohodli s odboráři. Ale to je věc mezi majitelem firmy a zaměstnanci,\" řekl Kortyš. Kraj tedy doplácí dopravcům, co nařídila vláda.
Na sklonku příštího roku končí dopravcům smlouvy, hejtmanství proto musí připravit tendr, vybrat na deset let dodavatele linkové dopravy a zároveň s nimi sepsat nové dohody. Podle Kortyše by měly obsahovat pohyblivé složky, které zohlední inflaci či vládní nařízení o růstu mezd.
\"Nedovedu si představit, že by měl někdo deset let pořád stejnou výplatu,\" řekl Kortyš.
Dnešní stávka linkových dopravců zasáhla Pardubický kraj okrajově. Nejezdilo pět linek společnosti Arriva Morava, celkem 38 spojů. Někteří řidiči Icom transport se v kraji zapojili symbolicky, oblékli si reflexní vesty.