Chystané reformy mají zabránit opakovaní takzvané dieselgate, která se týká zhruba 11 milionů naftových aut koncernu Volkswagen, do nichž firma instalovala software umožňující manipulovat s testy emisí. Při jízdě auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká také 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Evropská komise původně počítala s tím, že na reformách bude shoda do konce května. To je ale podle listu velmi nepravděpodobné. Německo se totiž zatím například vůbec nevyjádřilo k plánu na přísnější tresty pro automobilky. Ty by v případě provinění mohly čelit pokutám až 30.000 eur (805 tisíc korun) za každý vůz. Konkrétní model by dokonce bylo možné stáhnout z trhu.
Německo navíc odmítá návrhy na přísnější kontrolu úřadů v jednotlivých členských zemích, které jsou zodpovědné za dohlížení na dodržování emisních norem. Je i proti tomu, aby testy emisí u prodaných aut mohl provádět sám Brusel.
Reformy podle Süddeutsche Zeitung brzdí i další země včetně Česka, Španělska nebo Itálie. Podle evropské neziskové organizace Transport & Environment upřednostňují některé vlády spíše zájmy průmyslu před zájmy svých občanů.
Ve Spojených státech musí koncern Volkswagen platit miliardové odškodné, v Evropě nikoliv. Odškodné pro své zákazníky zatím podle všeho nechystá ani Škoda Auto. Česká vláda na takový postup podle svých dosavadních prohlášení netlačí.