\"Abychom se mohli srovnávat s nejbezpečnějšími letišti Evropy, je potřeba bezpečnostní opatření neustále zlepšovat a reagovat na aktuální situaci,\" uvedl člen představenstva Letiště Praha odpovědný za oblast bezpečnosti Milan Špaček. Přítomnost stop po výbušninách už letiště kontroluje od roku 2015, zatím ale pouze stěrem z oblečení cestujících a z příručních zavazadel. U takzvaných odbavovaných zavazadel jde o novinku.
Denně v průměru pražské letiště odbaví 20.000 zavazadel, během letních měsíců zhruba dvojnásobek. Zavazadel kontrolovaných na přítomnost výbušnin bude jen malá část v řádech promile, řekl manažer provozu bezpečnostní kontroly Matěj Hrdoun.
Vybrané zavazadlo bezpečnostní pracovník otevře, získá stěrem z jeho obsahu kontrolní vzorek a v detektoru prověří možnou kontaminaci výbušným materiálem. Celý proces se uskuteční na specializovaném pracovišti pod stálým dohledem kamer, uvedlo letiště v tiskové zprávě. Cestujících se tento postup nijak nedotkne, během samotné kontroly nebudou přítomni a o jejím provedení se dozvědí podle pásky s upozorněním, kterou bude zapečetěno. Uvnitř zavazadla pak najde zprávu o průběhu kontroly a podrobnější informace včetně instrukcí jak postupovat, pokud bylo například zavazadlo poškozeno.
Aby bylo možné předejít poškození zavazadel nebo zámků, doporučilo letiště používat certifikované takzvané TSA zámky, které jsou označeny znakem červeného diamantu. Tyto zámky mohou pracovníci ostrahy odemknout speciálním klíčem bez toho, aby je jakkoliv poškodili, doplnil Hrdoun.
cfr rot