Na konci února Škodovka otevřela své brány a z nich vyjel nový typ SUV Kodiaq. Od prvního návrhu auta do zmíněného momentu uplynulo zhruba tři a půl roku. Co se dělo? Než se začnou vyrábět první díly nového vozu, navrhuje se, přemýšlí, zavrhují se a přijímají nové návrhy designu vozu. Netýká se to ale jen karosérie, myslet se musí také na to, komu bude auto určeno a jak a kde by mělo sloužit. Také tomu se přizpůsobí motorová a interiérová část a nezapomíná se, že zanedlouho mohou být přísnější ekologická pravidla. U Kodiaqa to trvalo necelé dva roky, kdy se stavěly první modely a prototypy.
TIP: Vyzkoušejte online srovnání pojištění automobilu - povinné ručení a havarijní pojištění
Chemie přípravy výroby
Už ve zmíněné „designové“ době se ale o nový vůz zajímá tzv. náběhový management škodovky, který „zhmotňuje“ požadavky na výrobu auta. Tento proces piluje jednotlivé úkoly a výsledkem mnohaměsíční práce je pravidelná produkce stovky aut dané znaky denně. V té době je již auto samozřejmě dokončeno a schváleno po technické a vzhledové stránce. Rozbíhá se také mimo jiné poptávka po dodavatelích jednotlivých dílů vozu. I to se musí dělat s potřebným předstihem, dodavatel i samotná Škoda si musí nakoupit nebo vyvinout vše, co pro výrobu nových dílů a celé výrobní linky potřebuje. Do té doby se prototypy vyrábějí ručně. Pak se montují v tzv. pilotní hale první vozy. Zde se vlastně napodobuje sériová výroba a na povrch vyplouvají možné problémy, ke kterým při sériové výrobě může dojít. Pilotních Kodiaků bylo takto vyrobeno deset. V dubnu 2016 už bylo auto pro sériovou výrobu téměř připraveno.
Miliónové auto
Slůvko téměř je na místě. Firma totiž v té době stále ověřuje, jestli bude výroba dobře a bez prodlev kvůli chybám fungovat. Proto je při montáži poskytnut větší prostor před jejím začátkem a ještě třikrát větší doba po jejím konci. Tento čas navíc reprezentuje 12 minut, ve kterých se řeší případné problémy. Kontrolují se mimo jiné sváry na karosérii nebo slepy na lepených spojích. Na začátku je tedy takový vůz pořádně drahý, protože například na jeden bezvadný automobil se musí vyrobit až tři karosérie. S vychytáním problémů, ale náklady klesají a auto může být prodáváno za cenu, kterou známe.
Na šrotiště
Pak následuje nultá série vozů, kterých je vyrobeno asi 250. Vše běží jako v sériové výrobě, ale ani tyto vozy se neprodávají. Musí se podrobit zkouškám v technickém vývoji, klimatickým testům, crashtestům a slouží také k homologaci. Část z nich je také uvolněna k prvním fotografiím nebo jsou vyslána na automobilové výstavy. Tato auta si například při fotografování, kdy je u nich několikrát měněn interiér skutečně užijí své a nakonec nesplňují podmínky kvality. Skončí na šrotišti, nebo třeba jako „modely“ pro cvičné zásahy hasičů.
Naostro
Pak je již spuštěna sériová výroba, ale ani v jednom z těchto aut opět nejezdí zákazník. Zkouší je například management firmy a řeší se jeho připomínky. Poté se vyrábí vozy pro showroomy dealerů, těch je vyrobeno několik tisícovek, pro Evropu je to 10 000 vozů. Z těchto důvodů nezačíná prodej jednoho typu například v jednom týdnu. Do této doby se ale řeší detaily, které přinese první praktické použití auta. Jsou to možná drobnosti, ale jsou jich stovky a musí se vyřešit. Například neladící barva šroubů uchycení kolejnic sedadel s tmavou barvou kolejnice. Jsou to většinou maličkosti, ale nesmí se přehlížet. Pak už je pro majitele nové Škody Kodiaq připraveno.