Důvodem propadu hospodaření do ztráty v roce 2015 byly podle managementu náklady spojené se zařizováním náhradní dopravy při masivních výlukách a prohraná arbitráž s dodavatelem vozidel Škodou Transportation. Oba faktory zatížily hospodaření drah částkou převyšující 1,2 miliardy korun, z čehož platba Škodě představovala 700 milionů Kč.
Do loňského výsledku se náklady za prohranou arbitráž nepromítnou a proti roku 2015 ubylo i výluk. Dopravce navíc prodal státní Správě železniční dopravní cesty na 1500 nádražních budov za 3,3 miliardy korun. V účetnictví se ale projeví jen část této sumy.
Konkurence Českých drah loňské výsledky ještě neoznámila. Společnost Leo Express zatím uvedla, že podle předběžných neauditovaných výsledků zůstala i loni ve ztrátě zejména kvůli odpisům za vlaky, úrokům a nákladům na svůj rozvoj. Tržby firmy patřící Leoši Novotnému se loni podle předběžných údajů zvýšily na zhruba 340 milionů korun, což je meziročně o 40 procent více. RegioJet Radima Jančury chce výsledky hospodaření oznámit do konce června, uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.
Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika.