\"Růst očekáváme mezi 18 a 22 procenty,\" uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška. Podle nedávné studie společnosti Acomware si tři čtvrtiny českých e-shopů kladou letos za cíl zvýšit obrat, 44 procent nárůst podílu na trhu a 38 procent zvýšit známost značky.
\"V letošním roce se bude stále silněji projevovat trend, který nakousl loňský rok - poroste prodej potravin on-line, ruku v ruce s tím, jak se nabídka prodejců bude rozšiřovat do dalších měst České republiky,\" dodal ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.
Češi nakupují na internetu nejvíce oblečení, kosmetiku a počítače. Oblečení či obuv si alespoň jednou ročně objedná v e-shopu 49 procent zákazníků. Kosmetický přípravek či parfém si kupuje 39 procent lidí, počítače a notebooky 35 procent.
Počet internetových obchodů v Česku loni klesl o 600 na 36.200. E-shopů mírně ubývá třetí rok v řadě. V roce 2014 jich bylo nejvíc - 37.200. Sortiment tuzemských e-shopů se loni rozšířil o pětinu. Největší tuzemský internetový prodejce Alza.cz loni zvýšil tržby o 22 procent na rekordních 17,4 miliardy korun.
Víc než třetina (35 pct) lidí stále využívá k placení nákupů na internetu dobírku, 28 procent platí při převzetí zboží v kamenné pobočce e-shopu. Dalších 17 procent platí kartou on-line a devět procent využívá bankovní převod.
Braverman letos také očekává další zvyšování kvality služeb dopravců. \"Poslední vánoční sezóna ukázala, že při takovém objemu zásilek, které Češi on-line objednávají, mají dopravci ještě mezery. Tlak zákazníků na straně jedné a e-shopů na straně druhé povede k inovacím a změnám také na tomto trhu,\" dodal ředitel.
Obrat internetových obchodů:
Rok Obrat trhu v mld. Kč 2011 44 2012 51 2013 58 2014 67 2015 81 2016 98 2017 115
zdroj: APEK, Heureka.cz *odhad APEK