\"V roce 2017 strojírenství dále poroste. Jeho hlavním tahounem bude opět automobilový průmysl. Vzhledem ke zpomalování poptávky na některých evropských trzích se však dá očekávat spíše mírnější růst,\" uvedl prezident Sdružení svazu automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.
Na tom, že strojírenství letos poroste, se shodlo 99 procent oslovených ředitelů. Podle obchodního ředitele společnosti ŽĎAS Lukáše Chmele se bude situace v odvětví odvíjet od konkurenceschopnosti v zahraničí a výše přidané hodnoty českých výrobků. \"Klasické energetické strojírenství má tendenci stagnovat již několik let. Rozvoj strojírenského segmentu mimo automobilového průmyslu bude především v oblasti obnovitelných zdrojů a dále především u speciálních programů, jako je zbrojní průmysl,\" doplnil Chmel.
Tržby by oproti množství práce měly stoupnout téměř dvojnásobně, letos o 7,1 procenta. Růstu tržeb plánují strojírenské firmy dosáhnout hlavně navýšením objemu svých zakázek (51 procent) a expanzí do zahraničí (24 procent firem). Vyšší ceny svých výrobků letos očekává 15 procent firem, ještě před půl rokem to bylo sedm procent.
Tržby z exportu podle studie strojírenským firmám letos vzrostou v průměru o 6,9 procenta. Růst by měly především velkým firmám. \"Naši exportéři prokázali v posledních letech schopnost navázat zakázky a mají předpoklady překonat rekordní čísla z roku 2016. Na druhou stranu můžeme očekávat, že český export bude ovlivněn ukončením devizových intervencí a návratem k volnému režimu kurzu koruny vůči euru,\" dodal prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.
Sedm z deseti oslovených ředitelů považuje český export za příliš závislý na vývozu do zemí EU. \"Myslím, že je to škoda. Kdyby byly české firmy schopny exportovat napřímo, ne přes Německo, nepřicházely by o značnou část marže,\" uvedl jednatel společnosti Doosan Škoda Power Michal Košacký. Do zemí Evropské unie šlo loni 83,6 procenta z téměř čtyř bilionů korun celkového objemu českého vývozu.