Stavební firma Metrostav zvýšila čistý zisk o 9,7 procenta na 495,6 milionu korun. Z něj vyplatí dividendu 21,50 Kč na akcii. Tržby Metrostavu loni klesly o 8,6 procenta na 17,6 miliardy korun.
\"Řádná valná hromada schválila vyplacení podílu na zisku akcionářům téměř 170 milionů korun. Stejně jako v loňském roce připadne tedy na akcii 21,50 Kč. Zbylých 325,6 milionu převede společnost na účet nerozděleného zisku. Téměř třetinu obratu vytvořil Metrostav na zahraničních projektech,\" uvedl Bělohlav. Majoritním akcionářem firmy je s podílem 51,34 procenta společnost DDM Group. Významný podíl dále vlastní společnosti DOAS SK (23,18 procenta) a DOAS CZ (17 procent).
Po Metrostavu se na tržbách nejvíce podílely společnosti Subterra, rakouská firma BeMo Tunneling nebo Metrostav Development, kterému loni podle počtu prodaných bytů patřilo deváté místo na pražském developerském trhu. \"Čistý zisk celé skupiny je výrazně nižší než u stavební firmy Metrostav. Je to způsobeno jiným způsobem účtování u rakouské společnosti BeMo Tunneling, která měla tržby zhruba čtyři miliardy korun. Ovšem v Rakousku se zisk započítává až po dokončení projektu, zatímco v Česku průběžně,\" doplnil Kostiha.
Počet zaměstnanců skupiny loni meziročně klesl zhruba o procento na 5000. Stavební firmě Metrostav v Česku klesl o 2,6 procenta na 2770. V zahraničních projektech pracuje dalších 425 lidí.
Nedostatek projektů na českém trhu Metrostav nahrazuje projekty v zahraničí, zejména v Polsku, na Slovensku a ve Skandinávii. V listopadu předal investorovi tunel u Veitastrondu v Norsku a dokončil protipovodňová opatření na polské Nise. V Gdaňsku stavěl úsek dálnice S7 dlouhý 21 kilometrů. Zakázky získal i v Bělorusku, na Islandu, v Norsku nebo Turecku. \"Bez Slovenska, které považujeme interně za domácí trh, zahraniční tržby představují přes pětinu celého obratu, se Slovenskem je to asi třetina. Dobrý hospodářský výsledek vytvořily zejména zahraniční projekty,\" doplnil Kostiha.
V Česku Metrostav pokračuje například v modernizaci traťového úseku Plzeň - Rokycany, kde u Ejpovic razí tunel. Ten bude s délkou 4,15 kilometru nejdelším železničním tunelem v ČR. V Praze pokračuje v rekonstrukci Národního muzea a střechy hlavního nádraží. Na dálnici D1 spolu s firmou Swietelsky stavební opravuje úsek Psáře - Soutice.