1. Pečlivý výběr e-shopu – zabezpečená platba
Nejprve se rozhlédněte po stránkách e-shopu. Internetový obchodník by totiž měl splňovat jisté podmínky. Musí na svých webovkách mít své přesné identifikační údaje, název a co nejpřesnější popis produktu nebo služeb, které nabízí. A také ceník zboží nebo služeb a u nich důležitou informaci, zda jsou k cenám připočteny všechny poplatky. Další jsou možnosti platby a dodání, případně platnost nabídka.
Budete platit kartou? Ujistěte se, že je e- shop součástí 3D-secure systému. V tom případě vás při placení přesměrují na zabezpečenou a ověřenou platební bránu. Poznáte to jednoduše – v adrese bude https a obrázek visacího zámku.
2. Nespokojenost řešte do 14 dnů
Pokud nejste v kamenném obchodě, nikdy nevíte, co vám v balíku vlastně přivezli. Předpokládejme, že jste si to skutečně objednali, ale přesto se vám to nelíbí. Tak to vraťte. Nemusíte to ve lhůtě 14 dnů od obdržení zboží ani slůvkem komentovat, máte na to prostě právo. Peníze dostanete zpět všechny, pokud jste produkt vůbec nepoužili. Je-li zboží opotřebené, nebo poničené, může vám prodejce vrátit nižší částku. Musíte ale vyplnit a poslat prodejci odstoupení od smlouvy o koupi přes internet (je možné vyplnit a vytisknout na ZDE).
Prodejce by měl o této základní variantě vrácení zboží informovat. Pokud to neudělá, prodlužuje se možnost odstoupení na jeden rok a čtrnáct dnů od převzetí zboží.
Jsou výjimky, kdy zboží vrátit nelze, např. noviny, časopisy, výrobky upravené na vaše přání, zboží, které se rychle kazí, DVD vyňatá z obalu a podobně.
3. Úhrada poštovného a balného
Často se stává, že obchodník za vrácené zboží zaplatí, ale poštovné a balné, které vás bude také stát nějaké finance, hradit nemíní. Je to ale jeho povinnost. Vy musíte použít nejlevnějšího způsob dodání zboží prodejci, přesně tolik vám musí uhradit. Samozřejmé je, že zboží musí již být vráceno, nebo musíte prodejci poslat doklad o zaplacení poštovného a balného.
4. Eshopové zboží se dá reklamovat
Na produkty z e-shopů se vztahují u reklamací stejná pravidla jako v kamenných prodejnách. Jak reklamovat už by mělo být popsáno na prodejcových webovkách v reklamačním řádu: zaslat zboží na uvedenou adresu, nebo do jednoho z autorizovaných servisů, kde uplatníte záruku a vada bude gratis odstraněna. Některé e-shopy mají přímo reklamační formuláře. Prokážete-li neopravitelnou vadu, máte nárok na dodání nové věci. Když to nebude možné, můžete odstoupit od smlouvy.
5. Když na webu, tak výhodně
Pro mnohé je tohle asi zbytečná informace, ale pro úplnost je nutné dodat, že při výběru zboží můžete využít nejrůznější cenové srovnávače. Zjistíte, kde a kdo prodává hledaný výrobek za nejnižší cenu. Nezapomeňte se podívat na ceny dopravy. Ta bývá mnohdy zdarma, ale třeba u nejlevnějšího zboží nakonec vyjde cena s dopravou dráž, než u jiného. Mnoho e – shopů má také ve městech své výdejny, takž dopravu vůbec platit nemusíte a zboží si osobně vyzvednete.
A nezapomeňte, že mnohé kamenné prodejny mají své e-shopy. Ty můžete využít a získat tak 14 dnů na vrácení věcí bez udání důvodu.