Startupy jsou jednoduše řečeno „mladé“ firmy tvořené lidmi nejvíce do 40 let. Mají velké ambice a netrpí ztrátou sebedůvěry. Věří si, a vyplácí se jim to. Mnohdy začínají s nulou a během krátké doby jsou schopni vytáhnout svou firmu do milionových zisků. Jak je to možné? Dělají to prostě jinak. Nepoužívají zaběhané postupy, volí metody, které se jim zdají pro danou situaci nejlepší, nejsou sevření nějakými směrnicemi a vyhláškami. Nechodí v oblecích, a pokud se vám tam podaří vůbec zaměstnat, jistě vám při nástupu do práce neposkytnou služební auto. A ono to přesto funguje.
Mění trh i ekonomiku
Ve startupech pracují většinou muži, vysokoškoláci. Svými úspěchy a přístupem k práci začínají pomalu měnit nejen český pracovní trh, ale ovlivňují celou ekonomiku. Ve své kategorii se stávají její hnací silou. 80 % lidí ve startupech je ve věku 20 až 40 let. Firmy tohoto druhu se soustřeďují ve velkých městech, nepracuje v nich víc než deset lidí. V době růstu tyto společnosti většinou negenerují stabilní příjmy, pro všechny ale platí, že chtějí expandovat na velké evropské a americké trhy.
Co se týče zaměření, je poměrně jednoduché uhádnout, čemu se startupy věnují. Je to především software. Buď programy samy vyvíjejí, nebo je nějaký způsobem doplňují, či vylepšují. Některé české „apky“ jsou u ve světě známé a tyto firmy byly odměněny zahraničními investicemi, pár jich bylo do zahraničí prodáno.
Internisté výjimkou
Přístup šéfů startupů k zaměstnávání lidí je také odlišný. Stálých interních pracovníků má totiž startup málo a jsou to lidé, pocházející z jednoho prostředí. Skoro vždy se dlouho znají, důvěřují si. To bývají majitelé firmy a pak nadšenci, kteří by skutečně pro startup dýchali. Na další práce využívají sil externistů. A i zde mají svá nepsaná pravidla. Spolupracovníky si ověřují, shánějí doporučení reference. Mají vlastní seznam kontaktů a ten se skládá z kandidátů, kteří už se osvědčili svým, nějakým způsobem výjimečným myšlením. Mají rádi lidi s nápadem, kteří přinesou nějakou změnu a nebojí se rizika. Takových není málo. Jen málokterý z nich je ale ochoten vzdát se zaměstnání a jistot s ním spojených, zvlášť, pokud jsou podmínky startupu hodně nejisté. A to většinou bývají.
Odvaha a odpovědnost
Když se tedy přesouváte ze zaměstnání do startupu, musíte být na leccos připraveni. Jistě si okusíte zápory, a když budete mít štěstí, pak i klady. Samozřejmě, že i záporná zkušenost se v životě hodí. S jistotou se dá říct, že ve startupu využijete vše, co jste se v životě naučili. Je velmi pravděpodobné, že bude využito nejen, co jste naučili ve škole, ale na řadu přijdou i vaše charakterové vlastnosti, nebo životní rozhled. Budete mít možnost se volně rozhodnout, ale pouze za předpokladu, že za svá rozhodnutí ponesete přímou odpovědnost. Ve startupu vás nikdo nezakryje.
Navíc budete muset počítat s tím, že jistý komfort a jistota stálého zaměstnání ve velké korporaci ve startupu vezme za své. Mzda bude v začátcích patrně menší, služební auto – ne, stravenky – ne, extra lékařská péče – ne. Je docela taky možné, že vám práce zabere všechen čas a soukromí budete muset odložit stranou. Pokud vás to neodradilo, jste pro startup správným kandidátem.
Bez kravaty
Odměnou vám bude daleko méně konformní prostředí, porady se budou konat ve chvílích, kdy to bude nutné a na místech, kde je všem nejlíp. Takže ne v zasedací místnosti, ale třeba v kuchyňce u šálku kávy. Kravata a oblek ve startupu skutečně nutné nejsou. Pokud bude firma růst a vy na to budete mít podíl, klidně to sledujte ve vytahaném svetru. Majitelům startupu jde totiž spíš o ten růst, než o vzhled svých zaměstnanců. Pokud si tedy takto představujete své zaměstnání, vítejte ve stratupu.