Liberec 17. května (ČTK) - V Libereckém kraji chce další dopravce ukončit smlouvu o zajištění veřejné autobusové dopravy. ČSAD Česká Lípa nebudou stačit peníze, které kraj přidal jako kompenzace zvýšení mezd řidičů. Už dříve se smlouvy rozhodli ukončit další dva velcí dopravci BusLine a ČSAD Liberec. Liberecký kraj se chce s českolipskou společností na nové smlouvě dohodnout do konce května, s dalšími dvěma dopravci stále jedná. Novinářům to dnes řekl hejtman Martin Půta (STAN).
Liberecký kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců. Největšími jsou právě BusLine, ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa. Na zvýšení mezd řidičům kraj každému z nich přidal jen 5,7 milionu korun bez DPH, byť má připraveno 60 milionů korun. \"Víc smlouvy a zákon o veřejných zakázkách přidat nedovolují,\" řekl již dříve ČTK náměstek hejtmana Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj). Firmě BusLine stačily peníze do 15. března, ČSAD Liberec postačí do poloviny června, proto se dohodly na ukončení smluv.
\"ČSAD Česká Lípa nás teď informovalo, že jim ty peníze stačí do konce července. My jsme zahájili jednací řízení bez uveřejnění a rádi bychom ho měli do konce května vyřešené tak, aby už od 1. června ta smlouva mohla být nová,\" řekl Půta. Českolipský dopravce zajišťuje autobusovou dopravu na západě kraje. Jak bude od června zajištěna doprava na severu a východě kraje, zatím není jasné. Tam kraj jednací řízení zrušil. \"Jednání s dopravci ale stále pokračují,\" dodal Půta. Kraj se podle něj musí vypořádat s námitkami dopravců.
Kraj v březnu zahájil pro oblasti sever a východ jednací řízení se všemi dopravci zapojenými v integrovaném systému dopravy v kraji (IDOL), aby dopravu od června zajistil. Nabídku nakonec podali jen dva dopravci - BusLine a ČSAD Liberec, obě firmy ale žádaly výrazně víc peněz, než kolik dostávaly. \"Podmínky jsou odlišné od toho, jak se jezdí nyní. Je tam víc smluvních pokut, jsou tam navazující smluvní ustanovení. Liberecký kraj v zakázce posiluje svoji pozici a na to reaguje naše cena,\" vysvětlil důvody vyšší nabídkové ceny za kilometr předseda představenstva Radek Chobot.
Dopravci žádali navíc další dvě respektive tři koruny na kilometr. Kraj nechce ceny akceptovat, podle Půty jsou přemrštěné. Na kompenzace mezd řidičů si kraj připravil 60 milionů korun, pokud by na další zvýšení cen přistoupil potřeboval by podle něj 90 až 100 milionů korun \"Mým cílem je, aby veřejná doprava fungovala, ale aby byla taky finančně udržitelná, abych tu cenu uměl obhájit,\" řekl Půta. Kraj zároveň připravuje desetiletý tendr, který by měl zajistit dopravu v kraji od konce příštího roku.