EK zahájila řízení s Itálii kvůli emisím vozů Fiat Chrysler

17.05.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brusel 17. května (ČTK) - Evropská komise zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění, že automobilka Fiat Chrysler podvádí při testování emisí svých vozů. Řízení může skončit až u soudu, uvedla agentura Reuters.

Komise se podle dnešního prohlášení rozhodla formálně požádat Itálii, aby se vyjádřila k obavám, že nepodnikla dostatek akcí v souvislosti s podezřením z možných podvodů s emisemi u vozů skupiny Fiat Chrysler Automobile (FCA).

Itálie má nyní dva měsíce na odpověď. Pokud EK nebude s odpovědí spokojená, může se případně rozhodnout, že předá případ k soudu.

Podle stávajících právních předpisů jsou jednotlivé národní orgány zodpovědné za kontrolu toho, zda určitý typ automobilu splňuje všechny normy EU před zahájením jeho prodeje na jednotném evropském trhu. Když automobilka poruší právní požadavky, musí národní úřady přijmout nápravná opatření, jako nařídit svolání vozů ke kontrole, a uplatnit účinné, odrazující a přiměřené sankce stanovené vnitrostátními předpisy.

Komise pečlivě sleduje uplatňování těchto pravidel členskými státy a již zahájila řízení za jeho porušení vůči státům, které vydaly povolení pro některé vozy ze skupiny Volkswagen Group pro EU, protože neuplatnily národní předpisy o sankcích. Je mezi nimi i Česká republika.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v lednu automobilku Fiat Chrysler obvinila z používání softwaru, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku u zhruba 104.000 jejích naftových aut. V březnu pak firmu začala kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Automobilka však tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy.

Firmu v únoru podpořila italská vláda. Ministr dopravy Graziano Delrio tehdy prohlásil, že testy automobilů Fiatu nezjistily žádný ilegální software, který by umožňoval manipulovat s měřením emisí.

Současný případ začala EK prošetřovat loni v září, kdy dostala žádost od německého ministerstva dopravy, aby zprostředkovala jednání mezi německými a italskými úřady kvůli neshodě o výši emisí oxidů dusíku u některých vozů schválených Itálií.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK