Podobnou zakázku na nákup elektronických zařízení, která umí zastavit vlak například v případě chyby strojvůdce, ze stejných důvodů nedávno zrušila dceřiná firma Českých drah ČD Cargo. Ta plánovala za zabezpečovače pro své lokomotivy utratit 3,7 miliardy korun.
Jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS umožňuje například včasné zastavení vlaků před návěstím stůj i bez zásahu strojvedoucího. Umí také snížit rychlost vlaku před jízdou do odbočky nebo před snížením traťové rychlosti.
ETCS se postupně buduje na českých páteřních komunikacích, celkem má tímto systémem být vybaveno 2000 kilometrů nejvýznamnějších železničních tratí. Jeho předchůdcem jsou národní zabezpečovací systémy, vlaky jedoucí napříč různými zeměmi tak musí být vybaveny zabezpečovači pro dané země.
Dopravce nyní plánuje vypsat nové výběrové řízení. \"V rámci přípravy zadávacích podmínek vyhodnocujeme i možné důvody, proč žádný z uchazečů nepodal nabídku,\" uvedl Joklík. České dráhy zvažují možnost využít takzvané tržní konzultace, aby se neopakovala situace, kdy se nikdo nepřihlásil.
Na pořízení ETCS mohou České dráhy čerpat dotace z evropských fondů, čas na dokončení projektu je stanoven do konce listopadu 2020.