Důvodem vyšších nákladů na kilometr je zvýšení mezd řidičů autobusů, na němž se loni dohodla vláda s odbory. Liberecký kraj si na to v rozpočtu připravil 60 milionů korun. Každému z velkých dopravcům ale mohl přidat na základě dodatků ke smlouvám nejvýše 5,7 milionu korun. Přidat víc neumožnily smlouvy a zákon o veřejných zakázkách. Dopravcům ale částka zvýšené náklady nepokryla, proto se postupně dohodli na ukončení starých smluv. Firmě BusLine, největšímu dopravci v kraji, stačily peníze do 15. března. \"Z vlastního jsme tak zatím museli dát zhruba šest milionů korun,\" řekl předseda představenstva BusLine Radek Chobot. ČSAD Liberec postačí peníze do poloviny června a zhruba stejně i ČSAD Česká Lípa.
Liberecký kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců - BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec jsou největší. \"Jednání o nových smlouvách byla tvrdá,\" dodal Půta. Cena pro BusLine se v nové smlouvě zvýšila z původních 32,13 Kč za kilometr na 34,78 Kč. \"Původně ale firma žádala ještě zhruba o 60 haléřů víc,\" řekl hejtman. ČSAD Česká Lípa dostane za kilometr od června 30,99 Kč, o korunu víc než podle staré smlouvy. Smlouva na Českolipsku je uzavřená do konce příštího roku, smlouva s BusLinem ještě o rok déle.
Zvýšení ceny za kilometr nezahrnuje jen dohodnuté zvýšení mezd. \"Budeme muset v nejbližších měsících obnovit část našeho vozového parku, nechtěli bychom se dostat do situace, že neodjedeme některé spoje a budou na nás uplatňovány sankce. Pohnuly se i náklady na pohonné hmoty,\" řekl Chobot.
Pro kraj to tak bude znamenat, že ho v příštím roce autobusová doprava bude stát ještě víc než letos. \"Podle předběžných odhadů nás to zvýšení ceny přijde v příštím roce na 70,5 milionu korun,\" řekl Půta. Je to ale jen odhad, protože kraj ještě jedná s ČSAD Liberec, které zajišťuje dopravu na Liberecku. Smlouvu by chtěl kraj podepsat do konce června.