\"V roce 2016 bylo dosaženo výrazného snížení smrtelných následků nehod. Na následky nehod v silničním provozu zemřelo 545 osob (do 24 hodin po nehodě), což je o 115 osob méně než v předchozím roce 2015. Ani tento výrazný pokles však nevyrovnal deficit, ke kterému došlo v letech 2014 a 2015,\" uvedlo ve zprávě ministerstvo dopravy.
Nenaplnil se ani předpoklad snížení počtu těžce zraněných. Těch bylo 2580, to je o 25 více, než je předpoklad národní strategie.
Kvůli dlouhodobému neplnění národní strategie uvažovalo ministerstvo dopravy o tom, že její podmínky změní. Na konci loňského roku se ale rozhodlo nechat původní kritéria s tím, že změkčení závazku by umožnilo polevit v zavádění nových bezpečnostních prvků a v osvětě šoférů. ČR by se tak mohla ocitnout z hlediska závažnosti dopravních nehod na chvostu Evropy, uvedlo ministerstvo.
V současnosti Česku náleží v EU 19. příčka. Kompletní statistiky loňských výsledků nehodovosti za celou EU ale ještě nejsou k dispozici, upozornilo ministerstvo. Podle něj loňské havárie v ČR včetně ztrát na lidských životech představovaly škodu zhruba 68 miliard korun.
Zatímco v Česku statistika obvykle sbírá data o úmrtích do 24 hodin po nehodě, v Evropě je běžnější statistika úmrtí do 30 dnů po nehodě. Ani podle mezinárodního standardu hodnocení počtu smrtelných obětí do 30 dnů po nehodě ČR cíl pro rok 2016 nesplnila. Při započtení lidí, kteří na následky dopravní nehody zemřou do měsíce, se celkový počet usmrcených loni zvýšil na 610 osob. To je překročení odhadu o 127 osob.
Předpoklad a realita vývoje počtu usmrcených a těžce zraněných účastníků silničního provozu
2012 2013 2014 2015 2016 2020 Usmrcení 681 583 629 660 545 předpoklad 648 596 549 505 464 333 Těžce zranění 2986 2782 2762 2540 2580 předpoklad 3076 2937 2804 2676 2555 2122
Zdroj: MD