Konečná cena ale může být nižší podle nabídek uchazečů. V současnosti ministerstvo dopravy platí provozovateli, společnosti Kapsch, zhruba 1,8 miliardy korun ročně. Po roce 2019 ale bude systém rozšířen z dnešních přibližně 1400 kilometrů komunikací na více než 2000 kilometrů. Zakázka navíc obsahuje řadu funkcí a služeb, které nakonec nemusí být realizovány.
Čas s vypsáním výběrového řízení má ministerstvo dopravy do konce června, pracovní termín ale podle informací ČTK je stanoven na polovinu měsíce. Oficiálně se k soutěži, která patří mezi největší úkoly současného ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), úřad do vypsání tendru vyjadřovat nechce. Už dříve ale ministerstvo uvedlo, že očekává nabídky pěti až sedmi uchazečů.
Rozšíření zpoplatněné sítě komunikací o 900 kilometrů silnic I. třídy kritizovali v minulosti kamionoví dopravci, Asociace krajů ČR a Svaz malých a středních podniků. Ani ministerstvo dopravy, které návrh zpracovalo, není jeho bezvýhradným zastáncem. \"Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych také nerozšiřoval mýto,\" uvedl začátkem února Ťok. Rozšiřování zpoplatněných jedniček z 230 kilometrů na 900 je ale podle něj součástí dohody s koaličními partnery, kterou bude respektovat.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun.