\"Firmu je potřeba adaptovat na nové podmínky na trhu, které se výrazně změnily v porovnání s tím, co bylo před pěti nebo deseti lety,\" uvedl Brzezina, který společnost převzal loni. OHL ŽS zredukovala jedno patro struktury vedení podniku. Postupně utlumuje projekty v zahraničí. Jejich rizikovost byla z větší části za loňskou rekordní ztrátou. Aktuálně firmě ještě dobíhají dva projekty v Moldávii, jeden v Bosně a Hercegovině a další v Kazachstánu.
OHL ŽS v minulosti vykrývala propad zakázek v tuzemsku působností v zahraničí. Šla ale i do některých rizikových projektů, které ve výsledku generovaly ztrátu. V budoucnu by podle Brzeziny objem zahraničích zakázek měl klesnout zhruba ke 20 procentům. Do toho ale nepočítá Slovensko, které firma považuje za domácí trh. Svoje podnikání OHL ŽS zredukovala na sedm divizí. Tři jsou regionální a zahrnují Čechy, Moravu a Slovensko a tři produktové - železnice, silnice a technologie. Sedmá divize je mezinárodní, kterou firma letos utlumí společně s dobíhajícími projekty. Podle Brzeziny to neznamená, že se dál nebude zajímat o zakázky například v Polsku, Pobaltí nebo na Balkáně. \"Budeme více zvažovat rizika zakázek. Nepůjdeme tam, kde jsou rizika velká. Hodně jsme se poučili,\" uvedl Brzezina. Firma se podle něj bude zajímat o projekty, v kterých je silná a má v nich konkurenční výhodu.
Loňského špatného hospodaření firmy se podle něj dotkly i další faktory, mezi něž patřila nižší zakázková náplň v tuzemsku - nové projekty na infrastrukturu podporované dotacemi z Evropské unie se ještě nerozběhly. Letos je bilance společnosti lepší. Za první čtyři měsíce získala zakázky za 4,5 miliardy korun. Za tu dobu podala asi 250 nabídek a v pětině případů uspěla. Firma se bude podílet na zvýšení traťové rychlosti železnice mezi Tišnovem a Kuřimí a revitalizaci trati Břeclav - Znojmo. Za čtvrt miliardy postaví nový pavilon Fakultní nemocnice Olomouc.
\"Letošní plán je postavený tak, že budeme mít ještě ztrátu. Dobíhají projekty, které potřebujeme uzavřít, děláme optimalizaci organizace, což stojí nějaké peníze. Příští rok bude bodem zlomu,\" uvedl Brzezina. Řekl, že firmě ke stabilizaci pomohlo navýšení kapitálu ze strany mateřské OHL o 1,6 miliardy korun. Španělé nyní v brněnské firmě drží 98,5 procenta akcií. Firmě podle Brzeziny klesly režie zhruba o 30 procent, s tím ale souviselo i propouštění zaměstnanců, kterých je nyní v tuzemské části asi 1250, loni jich bylo o 200 více. Dalších kolem 300 lidí má firma v zahraničí. Propouštění se ještě letos zřejmě dotkne desítek lidí.
Do budoucna mají být nosným produktem OHL ŽS zejména stavby na železnici s podílem 30 až 40 procent. \"Divize, kterou chceme hodně rozvíjet, je divize technologie. Hodně působíme v oblasti dopravních podniků, jsme schopni jim nabízet rekuperace energie, měnírny, vyvíjíme s technologickými firmami produkty s vazbou na elektromobilitu v oblasti hromadné dopravy,\" dodal Brzezina.