\"Jsem přesvědčen, že D35 se měla stavět už mnohem dříve. Je to škoda, byli jsme brzděni neplatným posudkem EIA a dalšími věcmi. Na druhé straně jsem rád, že jsme postoupili tak daleko, že zahájíme v tomto roce dva úseky. Fakticky jsme je již zahájili, neboť archeologický průzkum je první fáze stavební činnosti,\" uvedl Ťok.
Za peníze státu by měl Pardubický kraj vybudovat obchvat Rokytna a Dašic na Pardubicku, modernizovat silnice II/358 mezi Českou Třebovou a Litomyšlí a upravit komunikace II/360 mezi Ústím nad Orlicí a Litomyšlí. Modernizovat se bude i silnice II/312 v úseku Choceň - České Libchavy - Žamberk. Nejdražší bude spojnice Vysokého Mýta a Chocně, která bude sloužit i jako obchvat Chocně, pokud by novostavba byla ekonomicky a pozemkově příliš náročná, modernizovaly by se dosavadní silnice do Chocně.
Podle Netolického by nová dálnice i přivaděče měly pro investory zatraktivnit odlehlé oblasti regionu, zejména Svitavsko a Moravskotřebovska. \"Už nyní vidíme zájem investorů tam, kde bude vést dálnice. Stávající silniční síť ale zdaleka neodpovídá zátěži, která tam vznikne,\" řekl Netolický. Navazující komunikace na D35 by měly vznikat současně s dálnicí.
Trasa dálnice je v Pardubickém kraji rozdělena do osmi úseků. Podle Ťoka je možné, že se některé, například kolem Vysokého Mýta, budou stavět dřív, než k nim dospěje úsek předchozí, aby se ulehčilo dopravě ve městě. Některé části východně od Svitav na Mohelnici by se podle úvah ministerstva dopravy mohly stavět jako projekty veřejně-soukromého partnerství (PPP). \"Postupně docházejí peníze z Operačního programu Doprava 2, takže nad tím přemýšlíme, neboť nebude dostatek národních ani evropských zdrojů,\" vysvětlil ministr.
Zhotovitelé staveb úseků Opatovice - Časy a Časy - Ostrov by měli být vybráni podle Ťoka v září. Staveniště se budou předávat postupně, jak budou úřady vydávat stavební povolení. Naprostá většina pozemků je již vykoupená. Do soutěže na výstavbu se na jeden úsek přihlásilo 15, na druhý 14 zájemců, většinou sdružení stavebních firem. Kromě českých se o zakázku ucházejí společnosti z Řecka, Itálie, Kazachstánu či Turecka.
Dálnice D35 má vést přes Čechy na Moravu a být dopravní alternativou frekventované dálnice D1. V Pardubickém kraji naváže na třípatrovou křižovatku v Opatovicích nad Labem, povede směrem na Vysoké Mýto, Litomyšl a dál na Moravu. Nejdříve se budou stavět úseky Opatovice - Časy a Časy - Ostrov o celkové délce 27 kilometrů. Po vzniku celé dálnice původní silnici I/35 převezme Pardubický kraj, zůstane jako záložní komunikace druhé třídy a bude na ní zakázána tranzitní kamionová doprava.
Kromě silnic hrazených státem chystá Pardubický kraj další opravy a modernizace komunikací napojených na budoucí D35. Peníze na ně chce hejtmanství získat z Integrovaného regionálního operačního programu.