Evidenční list důchodového pojištění prý nepotřebujete. To je omyl, určitě ho nevyhazujte!

27.07.2018 | , Finance.cz
DŮCHODY A DÁVKY


perex-img Zdroj: Shutterstock

K čemu slouží ELDP a jaké jsou povinnosti zaměstnavatele a práva zaměstnance? ELDP se vyhotovuje ve třech kopiích, jednu dostává ČSSZ, jednu zaměstnanec a třetí eviduje zaměstnavatel. Získáte tak údaje o účasti na důchodovém pojištění.

I když zaměstnavatelé mají ze zákona povinnost každoročně každému svému zaměstnanci vyhotovit evidenční list důchodového pojištění a předložit ho k evidenci České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ), ne vždy svou povinnost z různých důvodů splní. Pokud máte uschovány stejnopisy evidenčních listů, můžete jimi prokázat dobu svého zaměstnání i výdělky, a to i v případě, že zaměstnavatel originál evidenčního listu neodeslal ČSSZ nebo za vás jako za zaměstnance neodvedl pojistné. 

Neodvedení pojistného na sociální zabezpečení ze strany zaměstnavatele za své zaměstnance nemá vliv na budoucí důchodové nároky zaměstnance. V těchto případech se má pro účely důchodu, nejen starobního, ale i invalidního či pozůstalostního, za to, že bylo pojistné uhrazeno a dluh na pojistném vymáhá ČSSZ na zaměstnavateli.

Evidenční list důchodového pojištění (ELDP) umožňuje všem bez ohledu na věk, aby měli přehled o údajích důchodového pojištění. Důchod se totiž bude dříve či později týkat každého. Jestliže zaměstnanec zjistí v údajích na ELDP nesrovnalosti, např. v identifikačních údajích, které jsou důležité pro správné přiřazení ELDP, nebo určité období jeho zaměstnání není evidováno jako doba pojištění, výdělek na evidenčním listu neodpovídá výdělkům uvedeným na výplatních páskách nebo nesouhlasí počet dnů, kdy byl v daném kalendářním roce nemocný apod., požádá zaměstnavatele o opravu. V případě, že mu zaměstnavatel odmítá vyhovět, je vhodné obrátit se na okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ), aby spor mezi ním a zaměstnavatelem vyřešila. Ta následně rozhodne o správnosti údajů a jejich případné opravě.

Zaměstnanec musí obdržet stejnopis

Zaměstnavatel vystavuje ELDP ve třech vyhotoveních – jeden originál a dva stejnopisy. Originál je určen k odeslání ČSSZ, jeden stejnopis je předán zaměstnanci a druhý (který zaměstnanec podepíše), si zaměstnavatel ponechá po dobu tří let ve své evidenci. Stejnopis dokladu slouží zaměstnanci pro kontrolu, zda zaměstnavatel vykázal správně údaje, které budou mít vliv na jeho budoucí důchod. Případné nesrovnalosti může tedy řešit hned, ne až s časovou prodlevou.

Jak si ověřit, zda zaměstnavatel ELDP odeslal na ČSSZ

Každý občan může jednou za kalendářní rok požádat ČSSZ o vyhotovení informativního osobního listu důchodového pojištění, který obsahuje údaje, které za něj vykázali jeho zaměstnavatelé. Pokud žádost pošle v červnu a později, může si už zkontrolovat, že zaměstnavatel zaslal ELDP za uplynulý rok do evidence ČSSZ a současně provést kontrolu údajů. Majitelé datových schránek si toto mohou ověřit on-line na ePortálu ČSSZ prostřednictvím služby „Náhled na evidenční listy důchodového pojištění“. V případě jakýchkoliv pochybností lze doporučit obrátit se na příslušnou OSSZ.

Jak zažádat o informativní osobní list důchodového pojištění?

  • Pro vydání informativního osobního listu musíte vyplnit formulář, který najdete na stránkách ČSSZ.
  • Pokud máte datovou schránku, vyplněný formulář je možné poslat do datové schránky ČSSZ ID: 49kaiq3.
  • Pokud máte elektronický podpis, vyplněný formulář je možné zaslat podepsaný na adresu e-podatelny: posta@cssz.cz.
  • Pokud ani jedno nemáte, můžete vyplněný formulář vytisknout, podepsat a poslat prostřednictvím České pošty.
  • Formulář vám také pomůžou vyplnit přímo na OSSZ v kanceláři starobních důchodů.
  • Informativní list vám bude poté zaslán do 90 dnů, což je maximální lhůta.

Jak postupovat, když zaměstnavatel zaměstnanci ELDP nepředá?

Pokud zaměstnanec od zaměstnavatele evidenční list neobdrží, měl by ho požádat, aby tuto svou zákonnou povinnost splnil. Pokud zaměstnavatel nekomunikuje, nebo mezitím např. zanikl, lze opět doporučit, aby se zaměstnanec obrátil na OSSZ. Ta zaměstnavatele (případně jeho právního nástupce či likvidátora) k dodatečnému doložení ELDP vyzve. OSSZ jsou oprávněny plnění povinností zaměstnavatelů v sociálním zabezpečení kontrolovat a vymáhat. Zaměstnavatel je povinen předložit zaměstnanci ELDP za kalendářní rok nejpozději do konce května následujícího kalendářního roku.

Případy, kdy se evidenční list nevyhotovuje

ELDP se nevede pouze v případě, jde-li o výdělečnou činnost, která svým rozsahem nezakládá účast na nemocenském a důchodovém pojištění. To je zejména činnost vykonávaná na základě dohody o provedení práce (DPP), kdy je zaměstnanci zúčtován příjem v maximální částce 10 000 Kč měsíčně, či tzv. zaměstnání malého rozsahu (DPČ), kde sjednaný nebo dosažený příjem je nižší než 2 500 Kč měsíčně.


Zdroj: ČSSZ

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4.5
Hlasováno: 33 krát

Články ze sekce: DŮCHODY A DÁVKY