Dopis, který výrobci zaslali 18. června čínskému ministrovi průmyslu a informačních technologií, představuje dosud nejvýznamnější společnou odezvu světových automobilek na ambiciózní cíle čínské vlády v automobilovém sektoru. Jejich účelem je snížit znečištění ovzduší a také podpořit domácí výrobce v konkurenčním boji se zahraničními automobilkami.
Podle plánu, který Čína zveřejnila loni v září, se měly už příští rok elektromobily a hybridní vozy podílet na celkovém prodeji automobilek osmi procenty, v roce 2019 se tento podíl má zvýšit na deset procent a do roku 2020 na 12 procent.
Reuters na začátku června informoval, že Čína by mohla zavedení kvót odložit na rok 2019, přičemž firmám, které po tomto ročním odkladu nebudou s to kvóty splnit, umožní nahradit dodávky později. Takový byl alespoň výsledek jednání německé kancléřky Angely Merkelové a čínského premiéra Li Kche-čchianga. Později ale čínské ministerstvo průmyslu vydalo návrhy předpisů, které přísné prodejní kvóty potvrzují.
Nová čínská pravidla, která počítají s tvrdou penalizací i s odebráním licence, mohou mít na podnikání automobilek značný dopad. \"Navrhovaná pravidla není možné v daném ambiciózním termínu splnit. Přinejmenším by měla být odložena o rok a měla by být pružnější,\" uvádí se v dopise amerických, evropských, japonských a jihokorejských automobilek. Čínské ministerstvo odmítlo informace agentury Reuters komentovat.