Existují dva hlavní důvody, proč si u nás lidé nemovitosti sami prodávají. „Tím prvním je snaha ušetřit provizi vyplácenou realitnímu makléři, a tím druhým, neméně důležitým, nedůvěra ve schopnosti či důvěryhodnost realitního makléře. A popravdě řečeno, z vlastních zkušeností se tomu ani moc nedivíme,“ říká Lubomír Milek, generální ředitel realitní sítě CENTURY 21, www.century21.cz
Pomoci vám ale mohou kroky, které ušetří váš čas, energii a třeba i zbytečné byrokratické komplikace. Záleží pouze na Vašem uvážení, zda se na trhu nemovitostí orientujete nebo raději oceníte či zohledníte doporučení a pomoci odborníku ve své profesi.
1. Rozhodněte se, zda potřebujete odbornou radu.
Krom profesionálů v oboru prodeje a pronájmu nemovitostí využije odbornou radu každý. S cenou, za kterou prodat, s focením, s přípravou nemovitosti k focení a samotnému prodeji, s právními aspekty prodeje, s bezpečným převodem peněz od kupujícího k prodávajícímu, ale v některých případech taky se strategií prodeje či dokonce s rozhodnutím o vhodnosti/výhodnosti prodeje.
2. Odmítáte-li radu odborníka, snažte se co nejlépe na všechna výše zmíněná témata připravit nebo přijměte fakt, že někde v celém procesu můžete udělat chybu.
Prodej nemovitosti není žádná jaderná fyzika, skutečně ne. V tomto smyslu slova to i přes nutnou byrokracii zvládne téměř každý. Proč si však neříct o odbornou radu, jakou je například odhad tržní ceny nemovitosti, pokud vám ji někdo nabídne zdarma? Nebo o doporučení, zda a jak nemovitost před samotným prodejem upravit? „Opravdu dobrý realitní makléř vám minimálně odhad tržní ceny zdarma rád provede. A ano, dělá to proto, že má šanci Vás svou radou a pomocí zaujmout. Avšak pozor, správně je, pokud si nevynucuje Vaši přízeň, tedy tzv. netlačí na pilu,“ říká Lubomír Milek, generální ředitel realitní sítě CENTURY 21, www.century21.cz.
3. Svěřte prodej nemovitosti odborníkovi, uznáte-li jej způsobilým vám s prodejem pomoci.
Realitní makléř vám opravdu může pomoci. Tak jako stavař s výběrem stavebního materiálu, řezník s výběrem masa, kadeřník s výběrem střihu či barvy nebo opravdu dobrý pojišťovák s výběrem pojistky a také parametrů v ní.
4. Vyberte si pouze jednoho makléře!
Nikdy nesvěřujte svoji nemovitost několika různým makléřům (realitkám). „Různé varianty vaší nemovitosti v inzerci (různé fotky, různé popisky, dokonce i různá cena), potenciální kupující matou a působí nedůvěryhodně. Často natolik, že kupujícího odradí,“ upozorňuje Lubomír Milek, generální ředitel realitní sítě CENTURY 21, www.century21.cz.Navíc velká většina realitních makléřů má ve svých zakázkách jak exkluzivní, tak neexkluzivní. A z logiky věci se každý makléř o své exkluzivní zakázky stará výrazně pečlivěji než o ty neexkluzivní. U těch totiž hrozí, že práce do nich vložená se mine účinkem, pokud nemovitost prodá makléř jiný, který se o zakázku moc nestaral. Pokud se o zakázku stará jen jeden jediný makléř, ví, že o ní díky náhodě nepřijde. A nemovitost může inzerovat tak dobře a efektivně (pokud dělá svoji práci dobře), že ji naprostá většina potenciálních kupujících v inzerci uvidí.
5. Nekombinujte ani prodej prostřednictvím makléře s prodejem vlastními silami.
Je to v praxi totiž to samé, jako kdyby vaši nemovitost prodávalo více realitních makléřů (viz bod výše).
6. A jak vyberete toho správného realitního makléře?
Pakliže se rozhodnete využít služby realitního makléře, věnujte i pozornost jeho výběru. Přece jen s ním budete úzce spolupracovat. Můžete se řídit referencemi, tedy doporučeními. Zkušenosti a hodnocení ostatních mohou být velmi nápomocným vodítkem při výběru. Spoléhejte především i na svůj úsudek. Rozhodujte se základě důvěry v člověka, který činnost realitního makléře vykonává. Makléř by měl ve Vás budit dobrý dojem. Stěžejní je ovšem ale i způsob, jakým vám realitní makléř problematiku prodeje nemovitosti vysvětluje a své služby nabízí.
7. Chtějte, aby s vámi byl realitní makléř v poměrně intenzivním kontaktu a informoval vás o vývoji prodeje.
Je to důkaz zájmu o vás jako o klienta a o vaše potřeby. „Dobře vybraný realitní makléř mnohdy prodá vaši nemovitost výhodněji než vy sami. Provede vás celým prodejním procesem bezpečně. A vždy šetří váš čas,“ shrnuje Lubomír Milek, generální ředitel realitní sítě CENTURY 21, www.century21.cz.