Proč je v Česku drahé volání?

27.07.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

V Česku na telekomunikačním trhu působí tři hlavní hráči. Jak se jim ekonomicky dařilo v minulých letech? Opravdu své zákazníky ždímají, jak tvrdí některá média? Jak zdůvodňují vyšší ceny za volání a mobilní data, než které mají lidé v sousedních zemích?

Na prameni poskytovatelů mobilních služeb již dlouhodobě sedí tři žáby. I přes ujišťování politiků, že srovnají situaci na trhu mobilních operátorů, se stále nic neděje. Dříve se operátoři soustředili na vydělávání na volání a SMS, nyní přešli na vydělávání na mobilních datech. Jaké tržby a zisk mají operátoři? A proč nejsou ceny jejich služeb na cenové hladině jako v Polsku a dalších sousedních zemí? A kolik vůbec mají klientů?

Počet klientů mobilních operátorů v ČR

Klienti mobilních operátorů se nejčastěji měří prostřednictvím aktivních SIM karet. Tato čísla nicméně zahrnují i ty SIM karty, které čekají na dobu expirace, takže výsledný počet zákazníků může být mírně odlišný. Největším hráčem na trhu je dlouhodobě T-Mobile, následován O2. Zatímco ale u T-Mobile počet zákazníků roste, od O2 od roku 2008 odešlo přibližně 300 tisíc zákazníků. Na třetí pozici je Vodafone, který od roku 2008 zvýšil počet klientů o téměř 600 tisíc, podobně jako T-mobile. Data za květen 2017 u společnosti Vodafone nebyla k dispozici.

Počet aktivních karet SIM v tisících v letech 2008, 2016 a 2017

Jméno společnosti 2008 2016 květen 2017
O2 5 237 4 921 4 924
T-mobile 5 422 6 002  6 097 
Vodafone 2 892 3 544  -

Tržby a zisky mobilních operátorů

Tržby a zisky jsou ovlivněny tím, že tyto společnosti nepodnikají pouze v poskytování služeb coby mobilní operátor, ale mají širokou nabídku služeb zahrnující i digitální televizi apod. Například O2 Czech republic a. s. (zahrnující i slovenskou O2) nabízí volání, internet, digitální televizi a také finanční produkty (cestovní pojištění a další). T-mobile má vedle poskytování volání a internetu, rovněž svoji vlastní televizi, ale ta nedosahuje takové šíře a vlastní tvorby jako O2 TV, která divákům umožňuje sledovat vedle zahraničních kanálů, rovněž i vlastní sportovní kanál. Vodafone nemá vlastní televizi a ani v poskytování Wi-Fi sítí není rozšířen jako zbývající dva konkurenti. To vše společně s rozdílným počtem zákazníků se odráží na tržbách i v zisku.

Tržby mobilních operátorů v milionech Kč v letech 2014 až 2016

Jméno společnosti 2014 2015 2016
O2 44 689 37 385  37 522 
O2 ČR 39 537 31 062  31 085 
T-mobile 24 072 26 841  26 227 
Vodafone 13 766 13 375  13 707 

Zdroj: Výroční zprávy společností, pro bližší informace stačí kliknout na název společnosti v tabulce

Nejvyšší zisky vykazují společnost O2 a T-mobile, u něhož čistý zisk tvořil v roce 2014 téměř čtvrtinu tržeb. Vodafone se příliš v tomto směru nemůže rovnat, jeho nejlepší obchodní výsledek byl mezi lety 2015 a 2016, kdy vykázal zisk 654 milionů Kč. Oproti tomu O2 a T-mobile vykazují v posledních letech zisky v hodnotách kolem 5 miliard korun. Zisky mobilních operátorů tedy v roce 2016 překročily 10 miliard Kč. Nicméně musíme poznamenat, že nevíme, jaký podíl na zisku společnosti O2 Czech republic je tvořeno příjmy ze Slovenska.

Čistý zisk a jeho procentuální vyjádření na tržbách mobilních operátorů v letech 2014 až 2016

Jméno společnosti 2014 2014 2015 2015 2016 2016
O2 3 998 mil. Kč 8,95 % 5 077 mil. Kč 13,58 % 5 259 mil. Kč 14,02 %
T-mobile 5 325 mil. Kč 22,12 % 4 707 mil. Kč 17,54 % 4 720 mil. Kč 18,00 %
Vodafone 208 mil. Kč* 1,51 %* 276 mil. Kč** 2,06 %** 654 mil. Kč*** 4,77 %***

Zdroj: Výroční zprávy společností

* VZ 2013/2014

** VZ 2014/2015

*** VZ 2015/2016

Vzhledem k působnosti O2 na Slovensku musíme počítat, že zisk i tržby pochází i ze Slovenska. U tržeb nicméně společnost uvedla, jaká část je z ČR a jaká ze Slovenska. U zisku to společnost neuvedla. Vodafone má odlišné účetní období – od 1. dubna do 31. března.


Čtěte také: 

Máte drahý tarif? Podívejte se, kolik platí v Polsku, Německu a dalších zemích střední Evropy

Mobilní aplikace Euro Čtení na víkend

Pokuta pro O2 a Vodafone


Co na vysoké ceny tarifů říkají operátoři?

Podle Asociace provozovatelů mobilních sítí, sdružující největší české mobilní operátory, se vyšší cena pro české zákazníky odvíjí od reliéfu krajiny a hustoty zalidnění. Nicméně se stačí podívat na ceny v alpských (Rakousko) a tatranských zemích (Slovensko) a o členitém reliéfu české krajiny nemůže být řeč. Pokud se zaměříme na hustotu zalidnění, tak jedině Německo ji má vyšší. Polsko, Slovensko i Rakousko mají nižší hustotu zalidnění a selský rozum říká, že náklady na pokrytí by měly být na jednoho zákazníka dražší.

Hustota zalidnění u nás a v okolních zemích

  • Německo 230 obyvatel/km 
  • Česko 133 obyvatel/km 
  • Polsko 123 obyvatel/km 
  • Slovensko 110 obyvatel/km 
  • Polsko 102 obyvatel/km

Výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grunda pro ČTK uvedl, že operátoři se nebrání srovnání cen, ale při srovnání by se mělo na cenovou problematiku nahlížet komplexně. "V ČR platí operátoři jedny z nejdražších poplatků za využívání frekvenčního spektra. Jsou až čtyřikrát vyšší než například ve Finsku či v Německu. Tento poplatek je náklad operátorů, který se promítá v cenách," uvedl. Průměrná měsíční útrata za volání na obyvatele je přitom podle asociace v ČR 13 eur (cca 351 Kč). V Německu je to 20 eur a v Rakousku 21 eur. Ale proč tedy nabízejí společnostem tarify, jejichž cena je mnohdy třetinová oproti ceníkové?

Tarify podnikatelů a státních úředníků

Pokud máte od zaměstnavatele mobilní telefon k užívání, můžete si být jistí, že má sníženou cenu v řádech stovek korun. Pokud se jedná o velkou firmu s desítkami zaměstnanců, tak mobilní operátoři jsou schopni jít až na zlomek ceny, kterou by běžně zaplatil jednotlivec. Na podobném principu fungují společnosti, které přeprodávají tarify za výhodnější podmínky, a občané se rovněž mohou sdružit do skupiny, aby zatlačily na mobilního operátora. Dále můžeme zmínit ministerské úředníky, kteří platí tarify v řádech desítek korun, a politici se tím ještě chlubí.

bab

Český telekomunikační trh je značně pokřiven a jeho narovnání bude výzva pro novou vládu. Snad se nebude chovat jako doposud, kdy čeští zástupci v Evropském parlamentu lobbovali za vyšší ceny roamingu. A můžeme jenom doufat, že se příští ministr průmyslu a obchodu nebude chovat jako exministr Mládek, který glosoval stížnosti na vysoké ceny mobilních služeb takto: „Chcete služby jako v Polsku - odjeďte do Polska.“

Tak na shledanou v Polsku...

 

Štítky:

Autor článku

Michal Bureš

Michal Bureš  

Šéfredaktor Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 6 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU