Právě dokončený obchvat stál zhruba půl miliardy korun. Končí půl kilometru před Pelhřimovem, jímž tah I/34 také prochází. \"Ta část, která dneska byla uvedena do provozu, nám jenom přináší naději, že se bude pokračovat někdy za pět šest let v další etapě,\" řekl pelhřimovský starosta František Kučera (ČSSD).
Obchvat Pelhřimova má měřit kolem čtyř kilometrů. Ředitelství silnic původně plánovalo s jeho stavbou začít kolem roku 2020. \"Ale já už to dneska vidím dost skepticky, protože kvůli nezbytným procesním administrativním úkonům to asi nestihneme,\" řekla novinářům ředitelka jihlavského ŘSD Marie Tesařová. Ředitelství teď čeká na souhlas s vynětím potřebné plochy ze zemědělského půdního fondu.
Silnice I/34 je součástí mezinárodního tahu E551. Přestavbou její části u Pelhřimova z něj zmizel úzký úsek se zatáčkami, klesáním a stoupáním. Součástí nové části hlavního tahu je devět mostů a dvě mimoúrovňové křižovatky. Stavbu od dubna 2015 provádí sdružení firem Swietelsky stavební, Strabag a Colas. Ještě je čekají dokončovací práce. Nová silnice má být zkolaudována do jednoho roku.
Vloni výstavbu ztěžovaly přívalové deště. \"Stavba všechno zvládla,\" řekl ředitel ŘSD Jan Kroupa. Podle smlouvy měla zakázka stát 448 milionů Kč bez daně. Náklady se o něco navýší. \"Dneska jsme na úrovni někde 499 milionů Kč, což jsou předložené nároky zhotovitele,\" uvedl Kroupa.
Všechny tři obce se díky obchvatu zbaví dopravy představující tisíce aut denně, přijdou tím ale možná i o některé služby. V Ústrašíně s 240 obyvateli už skončila jediná prodejna pečiva. \"Ta pekárna \'žila\' z těch řidičů kamionů,\" řekl ČTK starosta Luboš Šlechta. Obec se snaží vyjednat s obchodníky otevření jiné prodejny. Vznik obchvatu přesto starosta hodnotí pozitivně. \"Občané si uleví od toho provozu, který tu byl značný,\" řekl.