Léto je v plném proudu, lidé odlétají za odpočinkem a občas se jim stane, že jejich letadlo má třeba z technických příčin zpoždění. Máte sice více času nakoupit si v bezcelní zóně, ale i tak není trávení času, ve kterém byste se měli blížit ke své dovolenkové destinaci, žádné potěšení. Těšit vás snad může, že se můžete pokusit žádat dopravce o finanční odškodnění. Alespoň tak znějí Pravidla náhrad, které byly prosazeny Nařízením Evropského parlamentu.
(zdroj: pixabay)
Občerstvení, případně hotelová noc
Dívali jste se někdy na hodinky, když se vaše letadlo blížilo k odlétací ranveji, případně už nabíralo rychlost k odletu? Nejspíš jste fandili technice i pilotům, ať vše v pořádku zvládnout. Pokud ano, zjistili byste, že letoun se odlepil od země třeba o pár minut později. Jistě je to zpožděný let, ale kdyby to byly jen desítky minut, asi vás ani nenapadne žádat nějakou kompenzaci. Když se ale zpoždění dostane do řádu hodin, je to jiné. Už při dvouhodinovém čekání by vám mělo být nabídnuto občerstvení, při delším pobytu na letišti by vám mělo být zajištěno jídlo a pití, které odpovídá délce čekání.Když je smůla velká a zpoždění alespoň pětihodinové, můžete let vzdát a dožadovat se vrácení peněz za letenky. Pokud chcete letět a letadlo bude vypraveno až příští den, můžete chtít zabezpečení noclehu v hotelu včetně dopravy k němu.
Nárok na téměř 16 000 Kč
Zpoždění letu ale může nastat i při mezipřistání. V tu chvíli je jasné, že v cílové destinaci přistanete se zpožděním. Když za něj může dopravce sídlící v Evropské unii a je nejméně tříhodinové, je zde nárok na finanční kompenzaci. Další podmínkou je, že nejméně jedno z letišť vaší cesty je na území států Evropské unie. Při situaci, v níž by byl dopravce ze země mimo Evropskou unii, musíte letět ve směru z EU.
Vzdálenost vaší cesty je také důležitá. Čím je delší, tím je kompenzace vyšší. Když letíte do 1500 km, máte nárok na 250 eur, tedy asi 6500 Kč, od 1501 do 3500 kilometrů je to 400 eur (přibližně 10 400 Kč), nad 3501 kilometrů byste mohli být kompenzováni v rámci 600 eur (asi 15 600 Kč).
Kancelář, čili zrušený let
Let byl zrušen. Když dojde na tuto variantu, náhrada se řeší podobně jako v případech zpoždění. Měli byste tedy mít nárok na občerstvení, které odpovídá délce čekání, peníze za vrácenou letenku nebo noc v hotelu s dopravou k němu. Když je vypraveno náhradní letadlo a přistane v cíli s tříhodinovým zpožděním, je na místě finanční náhrada, která se opět posuzuje podle vzdálenosti.
Když dopravce za zpoždění či zrušení letu nemůže, na náhradu nárok není. A co dopravce neovlivní? Třeba stávku na letišti, nebo špatné počasí.
Jak se dopravci brání?
- Dopravcům se kompenzace platit nechtějí. A tak cestujícím na stížnosti neodpovídají a spoléhají, že mlčení nespokojené klienty unaví. Nevzdávejte to, měli by odpovědět do 30 dnů, i když si vás možná budou různá oddělení přehazovat systémem „já nic, to oni“.
- Další taktikou je umlčení občerstvením. Dají vám napít a najíst s tím, že je věc vyřešena. Pokud budete v právu, nenechte si to líbit.
- Nenechte se ani odradit různými pravidly a výjimkami z nich, kterými vás může zástupce dopravce zasypat. Opět slouží jen k tomu, abyste kompenzaci nepožadovali, i když na ni máte nárok.
- Poslední úskok je „výhodná“ nabídka dopravce k nějaké výhodě. Vy máte dojem, že jste zvítězili, přistoupíte na ni, a zjistíte, že je pro vás nevyužitelná. Při podobném jednání proto zachovejte klid a chladnou hlavu.
(maj)