\"Průmysl v souladu s očekáváním trhu neudržel svoji květnovou rekordní dynamiku, avšak ochlazení svým rozsahem překvapilo,\" komentoval čísla analytik UniCredit Bank Jiří Pour. Průmysl podle něj nicméně nadále vykazuje pěkné výsledky, a podporuje tak současný ekonomický růst. Solidní tempo průmyslových zakázek naznačuje, že průmyslu se bude dařit i nadále, dodal.
V útlumu zůstává těžební průmysl a slabší čísla přicházejí i z energetiky, řekl ČTK analytik ČSOB Petr Dufek. Naproti tomu zpracovatelskému průmyslu se vede velmi dobře, i když zpomalení si za poslední měsíc nelze nevšimnout, zvláště u dosavadního lídra - výroby osobních automobilů. Ta se zvýšila v červnu o 3,3 procenta. Důvodem zpomalení růstu je podle něj to, že průmysl zřejmě už naráží na své kapacitní možnosti, ať v podobě technologií nebo kvalifikovaných zaměstnanců.
Zpomalení červnové průmyslové výroby není potřeba přeceňovat, míní analytik ING Bank Jakub Seidler. Květnová čísla byla totiž velmi silná a v mnoha případech šlo o nejvyšší dynamiku výroby za posledních několik let. Průměrný dosavadním růst průmyslu v letošním roce činí 5,6 procenta, což je nejvyšší hodnota od roku 2011. Příznivá dynamika průmyslu by měla pokračovat i nadále, a dnešní zpomalení tak není nutné vnímat negativně, jelikož pravděpodobně jde jen o korekci po velmi silném květnu, podotkl.
Objem nových zakázek stoupl o 4,8 procenta a naznačuje pokračování mírného růstu produkce, byť mírnějším tempem než v předchozích měsících, upozornil analytik společnosti Deloitte David Marek. Podobnou indikaci mírného zpomalení tempa růstu ukazují podle něj nižší hodnoty indexu nákupních manažerů.
Analytik společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda připomněl, že nepříjemně překvapila i čísla k červnové průmyslové výrobě v Německu, kde zaznamenali první letošní pokles. Oba výsledky jsou provázány, neboť podstatná část české průmyslové produkce, například autodíly, jsou dále zpracovávány právě v Německu. Výhledově český průmysl může zasáhnout i kauza týkající se kartelové dohody německých automobilek a i jejich další problémy, jež mohou vyústit v útlum celého německého autoprůmyslu i tamní ekonomiky, poznamenal.