Krajský soud v Brně loni rozhodl, že České dráhy zákon neporušily a pouze plnily závazky vyplývající z dohody o mezinárodní přeshraniční dopravě. Soud tak odmítl argument ÚOHS, který tvrdil, že se dráhy dopustily správního deliktu tím, že si nepronajaly lokomotivy v žádném z druhů zadávacího řízení.
Dráhy se bránily tím, že jde o standardní spolupráci s národním dopravcem sousedního státu a takzvanou vyrovnávku výkonů, která je běžná při spolupráci i s dalšími okolními státy. Podle soudce Krajského soudu v Brně Davida Rause není možné považovat za pronájem lokomotiv ani stav, kdy se část smlouvy plní finančně.
Poté, co České dráhy uspěly u Krajského soudu v Brně, požádaly ÚOHS, aby svůj postoj v obdobném případě týkajícím se pokuty 1,2 milionu korun sám znovu přezkoumal. ÚOHS státní firmě vyhověl a také druhou pokutu definitivně zrušil.
České dráhy v letech 2009 až 2012 uzavíraly každoročně se společností Österreichische Bundesbahnen smlouvy na pronájem lokomotiv Taurus. Ty jako jediné mohou vozit osobní soupravy Railjet na mezinárodních spojích mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. První v Česku vyjela v roce 2014. V předchozích letech vozily rakouské lokomotivy standardní soupravy vlaků EuroCity mezi Českém a Rakouskem.
vrn jpt