Nový výběrčí mýta má nahradit dosavadního správce, kterým je společnost Kapsch. Ta už dříve uvedla, že se tendru zúčastní a že se považuje za favorita soutěže. Zájem o soutěž nedávno potvrdil i výběrčí slovenského mýta, společnost Skytoll. Podle informací webu Zdopravy.cz půjde do soutěže spolu s nově vzniklou společností CzechToll, za kterou stojí finanční skupina PPF. Skytoll poskytne CzechTollu reference ze svého byznysu na Slovensku.
Před vypsáním tendru očekávalo ministerstvo dopravy, že se soutěže zúčastní pět až sedm zájemců.
Zakázka na desetiletou správu systému nemá podle ministerstva zvýhodňovat žádnou technologii. Podmínkou je ale kompatibilita se systémy v zemích EU, které se mají propojit v rámci takzvaného jednotného elektronického mýta. Ministerstvo rovněž počítá s rozšířením zpoplatněné části komunikací o 900 kilometrů silnic první třídy z nynějších zhruba 230 kilometrů.
Zadávací podmínky tendru kritizovaly francouzské společnosti, kterým vadí, že úřad nechce uznávat reference, jež tyto firmy získaly v Severní Americe. Kvůli těmto stížnostem zaslalo minulý týden na ministerstvo dopravy francouzské velvyslanectví v Česku dopis, v němž tlumočilo obavy o údajné zvýhodňování současného správce systému, společnost Kapsch. Podle českého ministerstva ale zadávací podmínky francouzské firmy nediskriminují, tendru se mohou zúčastnit, pokud dodají systémy kompatibilní s jinými evropskými zařízeními.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí v současnosti zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívají Německo, Slovensko, Maďarsko a částečně Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou.
cfr rot