S odstraňováním reklamních sdělení a jejich nahrazením státní vlajkou ČR začali provozovatelé už v minulých dnech. \"Tím jsme jednostranně dle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením, tak jak je definuje zákon,\" uvedl svaz, který sdružuje asi 60 procent majitelů venkovních reklamních ploch.
Odstranění reklamních poutačů nařizuje novela zákona z roku 2012. V pátek skončí přechodné pětileté období na odstranění billboardů.
Expert na správní právo František Korbel novinářům řekl, že výklad zákona je nejednoznačný a navozuje otázky, zda není protiústavní. Zákaz billboardů podle něj zasahuje do práva na držení majetku. Vyvlastnění přitom může být provedeno jen ve veřejném zájmu a s náhradou.
Nabízí se podle něho rovněž otázka, zda odstranění billboardů u silnic nenahrává konkurenci, která má poutače postavené v obcích, kde povinnost na jejich odstranění platit nebude. V neposlední řadě se pak Česko vystavuje riziku arbitráží se zahraničními vlastníky, kteří se jejich prostřednictvím mohou domáhat náhrady škody, uvedl právník.
Kvůli zákazu billboardů u dálnic a silnic první třídy se už obrátila na Ústavní soud skupina 17 senátorů. Navrhla zrušit část novely zákona o pozemních komunikacích.
cfr rot