Analytici:Zpomalení tržeb obchodů neznamená že lidé začali šetřit

05.09.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 5. září (ČTK) - Překvapivé zpomalení růstu tržeb v obchodech v červenci neznamená, že lidé začali šetřit. Jde spíše o jednorázový výkyv kvůli dovoleným, silný růst maloobchodu tak bude pokračovat i ve druhé polovině letošního roku. Shodli se na tom analytici v reakci na dnešní údaje Českého statistického úřadu. Maloobchodní tržby vzrostly v červenci o 4,6 procenta, nejpomaleji od letošního ledna.

Ačkoliv výsledky maloobchodu spíše zklamaly, nadále podle ekonoma Jiřího Poura z UniCredit Bank roste maloobchod slušným tempem a nenarušuje tak obrázek o dobré kondici české ekonomiky. \"Vše nasvědčuje tomu, že se nejedná o změnu trendu, a že maloobchodu se bude v kontextu rostoucí ekonomiky nadále dařit. Překážkou by mohlo být výraznější posílení koruny a zrychlení inflace, jež by část poptávky domácností přesměrovala do blízkého zahraničí,\" uvedl Pour.

\"Růst tržeb v obchodech v červenci mírně zpomalil, ale vůbec to neznamená, že lidé začali šetřit. S ohledem na vývoj mezd je zřejmé, že dali přednost dovoleným a že postupně stále více do rozpočtů domácností zasahují vyšší náklady na bydlení,\" dodal Petr Dufek z ČSOB.

Důvody, které stojí za pokračujícím růstem maloobchodních tržeb, zůstávají podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta neměnné. \"Velmi nízká nezaměstnanost, růst reálných mezd a nižší obavy spotřebitelů ze ztráty zaměstnání. Spotřebitelská důvěra zůstává velmi vysoká a naznačuje, že silný růst maloobchodu bude pokračovat i ve druhé polovině letošního roku,\" uvedl.

Trh nicméně očekával lepší čísla. \"Odhad mediánu trhu byl mnohem optimističtější než skutečnost. Trh očekával růst tržeb 5,9 procenta meziročně a bez započtení aut šest procent,\" uvedla Monika Junicke z Raiffeisenbank.

Maloobchodní tržby v červenci zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z červnových revidovaných 6,9 procenta. Zvýšily se tržby za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny. Nejvíce se zvýšil prodej zboží přes internet a prostřednictvím zásilkové služby.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK