Jak se CZ-AUTO dařilo v loňském roce a jaká je letošní prognóza?
Za loňský rok jsme v těchto segmentech realizovali tržby ve výši přibližně 515 milionů korun, což je o 13 procent více v meziročním srovnání. Naše divize CZ-AUTO, která se v uherskobrodské společnosti právě na letecký a automobilový průmysl specializuje, očekává, že tento rok poroste o dalších 5 až 10 procent.
Co přesně je hlavním výrobním programem divize CZ-AUTO?
Základ tvoří výroba fitinků, což jsou speciální hliníkové komponenty pro klimatizační soustavy osobních i nákladních automobilů. Jedná se o díly, které spojují jednotlivé funkční komponenty klimatizace vozu, jako jsou kompresor, kondenzátor, výparník a další. V současné době patříme mezi dva největší producenty fitinků v Evropě. Loni jsme vyrobili přes 30 milionů těchto výrobků. Druhá část naší výroby se pak zaměřuje na letecký průmysl, kde se specializujeme na výrobu leteckých komponentů a sestav. Třetím výrobním pilířem je pak výroba ozubených kol a hřídelí.
Jak se jednotlivým výrobním programům daří z hlediska tržeb?
Přibližně 70 procent z našich celkových tržeb tvoří dodávky pro automobilový průmysl. Ostatních 30 procent dodávek směřuje do oblasti leteckého průmyslu a energetiky. Jedná se především o výrobu převodovek pro turbovrtulové letecké motory a ozubená kola pro výrobce energetických zařízení i jiných strojů.
Úzce spolupracujete s GE Aviation, která je největším výrobcem letadlových motorů na světě. Jak dlouho a v čem vlastně spočívá tato spolupráce?
Spolupráce v podstatě probíhá již přes čtyřicet let, protože Česká zbrojovka byla původním dodavatelem převodovek pro motor M601, který se primárně používal v letadlech Let L-410 Turbolet. Poté co GE převzalo společnost Walter, došlo k výraznému rozšíření spolupráce mezi GE a Českou zbrojovkou. V současnosti dodáváme pro GE speciální letecké převodovky a zároveň pro GE zabezpečujeme generální opravy obou motorů (M601 a H80). Aktuálně pracujeme na vývoji a přípravě výroby převodovky pro motor H80 určený pro akrobatická letadla.
GE hodlá nabídnout českým leteckým dodavatelům také spolupráci na výrobě jiných leteckých motorů v USA přes GE Honda a další své firmy. Měli byste o takovouto spolupráci zájem?
Případné rozšíření vzájemné spolupráce by pro nás bylo velmi zajímavé, zvlášť na americkém trhu, kde jsme poměrně velmi aktivní v automobilovém průmyslu.
Jak se vám v zámoří vůbec daří?
Tržby z automobilového průmyslu jsou pro CZ-AUTO klíčové. Když se podíváme konkrétněji na tento segment, tak dodávky na severoamerický trh zahrnují z hlediska tržeb celou třetinu naší celkové produkce fitinků. Je to pro nás logicky velmi zajímavý a perspektivní trh. Cítíme zde oživení, máme rozjednané slibné kontrakty. Očekávám, že se nám zde v tomto roce podaří navýšit podíl o zhruba 5 – 10 procent.
Máte představu jak velký je americký trh ve vašem oboru?
Odhaduje se, že velikost automobilového HVAC trhu ve Spojených státech je přibližně 2,5 miliardy USD, což představuje asi 20 procent světové produkce. Přibližně 60 procent trhu připadá na HVAC systémy osobních vozidel, očekává se však, že do budoucna poroste trh pro lehká užitková vozidla.
Je americký trh v oblasti automobilových klimatizací něčím specifický v porovnání s jinými zeměmi, kde působíte?
Američtí spotřebitelé u automobilů tradičně kladou velký důraz na komfortní výbavu. Výsledkem toho je skutečnost, že v současné době je klimatizace součástí základní výbavy fakticky každého nového osobního nebo užitkového vozidla vyrobeného ve Spojených státech. Automobily vybavené klimatizací také standardně vyžadují půjčovny a taxislužby, kam každoročně zamíří významná část automobilové produkce.
Co otázka trendů? Lze nějaké v tomto segmentu vypozorovat?
Pokud zůstaneme v zámoří, tak například u osobních automobilů jsou v současnosti trendem automatické klimatizace s více zónami s odlišným nastavením teploty, u lehkých užitkových vozidel stále existují případy, kdy klimatizace není součástí standardní výbavy. Právě v segmentu lehkých užitkových vozidel je proto očekávaný stabilní růst. Klesat bude s nejvyšší pravděpodobností podíl manuálních klimatizací.