Grandi Stazioni měla mít na základě smlouvy z roku 2003 hlavní nádraží pronajaté na 30 let, pokud by do loňského 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. To se jí ale nepodařilo a SŽDC následně odmítla pronájem prodloužit. Krok správy železnic vyvolal soudní spory a přerušil rekonstrukci.
V žalobě, kterou dnes řešil soud, Grandi Stazioni napadla platnost smlouvy o převodu nádraží. Domáhala se určení, zda je historická budova majetkem SŽDC, nebo zda stále patří původnímu majiteli, Českým drahám.
Podle italské firmy převod nádraží trpí vadami, jelikož smlouva mezi ČD a SŽDC nemá dostatečně určenou kupní cenu a je proti evropským pravidlům o veřejné podpoře. \"Z těchto důvodů máme vážnou pochybnosti, zda došlo k převodu,\" řekl advokát Daniel Weinhold při přednesu závěrečného návrhu.
Soudkyně Otília Hrehová žalobu zamítla se zdůvodněním, že prokazatelným majitelem budovy je SŽDC, která je uvedená v katastru nemovitostí a uhradila kupní cenu za objekt. Dodala, že italské firmě nehrozí žádná konkrétní újma vzniklá změnou majitele objektu.
Kromě vlastnictví historické Fantovy budovy Grandi Stazioni napadla převod nové odbavovací haly na správu železnic. Třetí žaloba se týká náhrady více než 770 milionů jako náhrady za investované peníze při rekonstrukci nádraží.
Z této sumy SŽDC firmě loni vyplatila 565 milionů korun jako uznatelné náklady na částečnou rekonstrukci nádraží. Společnost pak snížila požadovanou sumu na zhruba 210 milionů korun. Poslední žalobou se firma domáhá zhruba 1,26 miliardy korun za ušlý zisk z dalšího pronájmu nádražních prostor.
mar mal