U Havířova vyroste továrna na baterie za miliardu korun

01.10.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 1. října (ČTK) - V Horní Suché u Havířova začne v polovině října výstavba továrny firmy HE3DA na výrobu nejmodernějích baterií mj. pro elektromobily či energetické banky. Hodnota investice je jedna miliarda korun. Závod bude mít roční výrobní kapacitu 1,2 GWh. Do výstavby továrny investuje investiční fond Battery Unite, za kterým stojí skupina českých investorů. V tiskové zprávě to dnes uvedla firma HE3DA.

Továrna má být nejekologičtějším provozem svého druhu na světě a bude plně robotizovaná. Bezprašnost a bezemisní výrobu budou zajišťovat české nanofiltry a Hepa filtry, které vypouštějí čistší vzduch, než který vstupuje do procesu.

Vnější plocha výrobní haly a její podloží budou využity jako plochy pro akumulaci energie ze slunce a tepelné energie ze země. \"Díky investici od Battery Unite jsme nyní schopni již 16. října zahájit výstavbu unikátní gigafactory v Horní Suché. Jedná se o technologicky naprosto výjimečný provoz, který nemá nikde ve světě obdoby,\" uvedl hlavní autor projektu Radomír Prus.

\"Jsem vážně šťastný, že můj vynález se dostává do masivní výroby. Díky tomu získá Česká republika celé nové odvětví skladování energie, které zaměstná desetitisíce lidí,\" dodal ředitel firmy HE3DA a autor patentu baterie Jan Procházka.

Procházkův článek se liší odlišným způsobem výroby a pojme mnohem více elektrické energie než dnešní baterie. Baterie dokáže sloužit jako energetická banka pro skladování velkého množství energie za nízkou cenu.

Firma vyvinula dva základní typy baterií. Robustnější, se silnějšími elektrodami a delším nabíjením, bude sloužit jako energetická banka pro skladování velkého množství energie za co nejnižší cenu. Druhý typ, se slabšími elektrodami, umožňuje mnohem rychlejší nabíjení a vybíjení a bude mít využití v elektromobilech nebo v energetice jako zásobárna velmi rychle dostupné energie. Například jako rychlá záloha proudu pro vykrývání špiček či výpadků. V současnosti se baterie naplno nabije již za méně než hodinu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK