Společenská odpovědnost firem neboli Corporate Social Responsibility (CSR) představuje poměrně širokou oblast aktivit, které primárně neznamenají pro firmu zisk. Z dlouhodobého hlediska jsou nicméně přínosné pro všechny, protože pomáhají vytvářet dobré povědomí o značce a zvyšují důvěryhodnost firmy. Aktivity v rámci CSR lze dělit na ekonomické, sociální a environmentální. „Podniky se v rámci CSR nejvíce zaměřují na ochranu životního prostředí, vzdělávání či podporu znevýhodněných. Můžeme vidět také větší zaměření na pomoc místním komunitám,“ uvádí Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. „Mnoho firem například poskytuje své služby a expertizu neziskovým organizacím a projektům, které mají na své aktivity omezený rozpočet,“ dodává Lucie Mádlová s tím, že firmy, které dokážou začlenit udržitelnost a CSR do celého svého výrobního a obchodního procesu, podle výzkumů poté benefitují i finančně.
Široký záběr aktivit v rámci společenské odpovědnosti má například společnost Arval CZ, přední poskytovatel operativního leasingu. „Naše společnost doporučuje v rámci odpovědnosti k životnímu prostředí firmám vozidla podle emisí CO2. Zároveň pracujeme na snížení dopadu uhlíkové stopy financováním různých ‚zelených‘ projektů. Mimo jiné provozujeme největší flotilu CNG vozů v Česku a firemním řidičům rovněž nabízíme kurzy ekonomické a ekologické jízdy,“ uvádí Jiří Solucev, obchodní ředitel leasingové společnosti Arval CZ. „Dlouhodobě se věnujeme též podpoře charitativních projektů a dobročinných organizací. Spolupracujeme s Českým červeným křížem, Kapkou naděje a dalšími nadačními fondy,“ dodává Jiří Solucev.
Společenská odpovědnost se přitom netýká jen velkých či nadnárodních firem. Mnohdy je naprosto přirozenou záležitostí pro řadu malých a středních podniků či rodinných firem. „Menší a rodinné firmy většinou působí lokálně a často ani význam zkratky CSR neznají. Majitelé nebo zakladatelé se však přesto soustředí na společensky odpovědné aktivity, protože je k tomu nutí osobní hodnoty,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež působí na poli revitalizace zejména středně velkých podniků. „Jde rovněž o dobrou pověst. Pro firmy, které působí lokálně a lidé z okolí je znají, je dobré renomé klíčové,“ dodává Jiří Jemelka.
Podle Lucie Mádlové jsou CSR aktivity pro zákazníky i pro potenciální zaměstnance stále důležitější. Výzkum Ipsos ukazuje, že 61 % Čechů považuje při nákupu produktu nebo služeb za zásadní, zdali se firma chová společensky odpovědně. „Vnímáme, že společensky prospěšné aktivity působí na lidi pozitivně. Měly by tvořit nedílnou součást fungování každé významné společnosti,“ domnívá se Robin Stránský, marketingový manažer české společnosti Tommy Stachi, která je poskytovatelem rychlých a bezpečných spotřebitelských úvěrů. „CSR aktivity do svého fungování zařazujeme postupnými kroky. V oblasti půjček vidíme jejich zásadní význam hlavně v transparentní komunikaci a podpoře finanční gramotnosti,“ dodává Robin Stránský.
O Asociaci společenské odpovědnosti
Asociace společenské odpovědnosti rozvíjí společenskou odpovědnost (CSR) a udržitelné podnikání v České republice. V rámci své unikátní vize tvoří s téměř 200 členy největší CSR platformu v ČR, která sdružuje a propojuje organizace z korporátního, neziskového, vzdělávacího i veřejného sektoru s cílem zvýšit jejich potenciál a kompetence v oblasti CSR a udržitelného podnikání.
O společnosti Arval CZ
ARVAL CZ je součástí mezinárodní skupiny ARVAL, která působí ve 28 zemích (v dalších 17 prostřednictvím partnerů) a spravuje více než 1 000 000 vozidel. Je 100% dceřinou společností přední světové bankovní skupiny BNP Paribas. ARVAL CZ působí v oblasti financování a managementu vozových parků na českém trhu od roku 2003. S více než 18 500 vozidly ve financovaném fleetu patří mezi lídry v oboru.
O společnosti J.I.P. pro firmy, s. r. o.
J.I.P pro firmy, s. r. o., je společnost, která poskytuje klientům vysoce specializované služby v oboru podnikového poradenství se zaměřením zejména na revitalizace a rozvoj firem v segmentu SME, interim management, generační obměnu a strategické řízení. Zabývá se také vzděláváním a poradenstvím pro malé a střední podniky a jednotlivce ze sféry podnikatelů, manažerů a obchodníků. K tomuto záměru používá praktické rozvojové projekty, mentoring, koučink v praxi, vzdělávací programy a specializované individuální kurzy.
O společnosti TOMMY STACHI, s. r. o.
Společnost TOMMY STACHI, s. r. o. ©, je poskytovatelem střednědobých spotřebitelských úvěrů již od roku 2004. Služeb společnosti využilo již více než 40 000 spokojených zákazníků. Hlavním produktem je Snadná půjčka ©. Při poskytování půjček si společnost zakládá na bezpečnosti a rychlosti vyřízení s individuálním přístupem ke spotřebiteli. Klade důraz na práva spotřebitele a za všech okolností důkladně prověřuje kredibilitu klienta.