Odbory: přesunem části výroby Škody do SRN by zanikla místa v ČR

04.10.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Mladá Boleslav 4. října (ČTK) - Až 2000 pracovních míst by mohlo zaniknout v případě přesunu části výroby Škody Auto z České republiky do Německa, řekl dnes ČTK předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík. Podle ekonomů, které ČTK oslovila, by ale takový přesun neměl mít vliv na snižování počtu zaměstnanců automobilky v ČR, protože její produkce neklesne. Vedení a odbory automobilky Volkswagen zřejmě chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Agentuře Reuters to řekly zdroje z podniku.

Podle Povšíka nelze zatím odhadovat, zda by automobilka propouštěla hromadně, je možné, že by se počet pracovních míst snižoval postupně. Firma může snížit počet zaměstnanců přirozenou cestou, například omezit počet agenturních zaměstnanců, dodal. Na \"lámání chleba\" dojde podle předsedy v roce 2022, kdy se má začít vyrábět nástupce současného Superbu.

Škoda Auto je jedním z největších zaměstnavatelů v České republice. V regionech, v nichž působí, je podprůměrná nezaměstnanost. Například v okrese Mladá Boleslav byla míra nezaměstnanosti v srpnu 2,4 procenta, v celém Středočeském kraji 3,4 procenta. Zaměstnanci automobilky pobírají nadprůměrné platy. Průměrná hrubá dělnická mzda je tam 36.000 korun.

Přesunem části výroby české automobilky do Německa chce koncern Volkswagen podle Povšíka vyřešit současnou krizi. \"Oni chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře a rádi by si ho tam vzali,\" míní Povšík. Za současný stav může podle něj i skutečnost, že českou automobilku řídí německé představenstvo dosazené Volkswagenem.

\"Oni (členové představenstva) pracují tak, aby dostali svoje další místa od Volkswagenu, takže pochybuji že tam za nás tolik bojují. Asi těžko budou bojovat za Škodu, když o jejich místu rozhoduje Volkswagen. Když Volkswagen řekne, že převedeme výrobu auta do Německa, tak budou souhlasit, protože mají sen, že budou povýšeni v koncernu VW. Když řekne ne, já bojuju za Škodu, tak tady za chvíli nebude,\" domnívá se Povšík.

Velký problém způsobuje koncernu aféra dieselgate. \"Ztratili jsme Ameriku, ztrácíme diesely, nemůžeme prodat auta, abychom si zlepšili cashflow, přicházejí vyšší pokuty a z Volkswagenu zní otázka, co budeme dělat. Co s elektromobilitou, jestli dělat hybridy, jak dlouho bude diesel, to všechno rozhoduje o tom, kdo pak, až to nastane, bude vepředu,\" dodal Povšík. Největší problémy způsobila dieselgate v Americe, kde se Volkswagenu nyní nedaří prodávat automobily. \"Dochází k určitým příjmovým položkám, které jsou negativní, takže se shánějí peníze ze značek, které mají dobou likviditu jako my,\" uvedl odborářský předák Povšík.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK