Hodnota vývozu roste přes dílčí problémy jako brexit. V prvním pololetí se podařilo zvrátit sestupný trend vývozu do Ruska. Tamní export klesal v letech 2015 a 2016. Mezi lety 2014 a 2016 klesl o 37,8 miliard korun, tedy o třetinu, přitom za leden až červenec se letos meziročně zvýšil o 15 procent.
Aby se v dalších letech výrazně neprojevil případný propad některého z konkrétních trhů, snaží se ministerstvo průmyslu export diverzifikovat. Pomáhá i státní exportní pojišťovna EGAP. \"Loni jsme dostali exportéry do 39 zemí, předloni do 42. Letos jich je zatím přes 30 a předpokládám, že čísla budou na konci roku podobná jako v předchozích letech. Podařilo se nám dostat do poměrně nových zemí, jako jsou Papua-Nová Guinea, Kolumbie, Bolívie či Laos,\" řekl ředitel pojišťovny Jan Procházka.
Posilování exportu mimo EU je součástí dlouholeté strategie. \"V posledních dvou letech jsme zahájili činnost zahraničních kanceláří například v Íránu, Peru, Singapuru, druhou kancelář jsme otevřeli v indickém Bengalúru a v nigerijském Lagosu. V dohledné době bychom rádi otevřeli kancelář v jihokorejském Soulu, ale také v Mnichově. Obchodem se silnými německými partnery totiž čeští vývozci získávají cenné zkušenosti i kontakty na mimounijní trhy. Nezanedbatelná část našeho vývozu do Německa totiž putuje i mimo země EU,\" uvedl Bärtl.
Stát se podle něj snaží vycházet exportérům maximálně vstříc. Před čtyřmi lety vytvořil jedno kontaktní místo, kde mají zástupce ministerstvo zahraničí i ministerstvo průmyslu a obchodu. \"Na veletrhu máme Exportní dům, kde se soustředí i další informace o podporách jednotlivých rezortů,\" řekl ministr průmyslu Jiří Havlíček (ČSSD). Vedle dvou ministerstev je to ještě ministerstvo obrany, pojišťovna EGAP či Česká exportní banka a agentura CzechTrade. Podpora slouží především menším a středním firmám, které nemají peníze na zaměstnance, kteří zahraniční obchod a marketing zajišťují.