Stagnace sazeb povinného ručení podle něj nekoresponduje s vývojem způsobených škod. Náklady na pojistná plnění rostou, což při pokračující stagnaci pojistného nemůže být dlouhodobě udržitelné. Celkovou bilanci ovlivnil nejen nový občanský zákoník, který zvýšil závazky ze škod na zdraví, ale také nejrizikovější klienti působící škody opakovaně.
Průměrná škoda stále roste a aktuálně překračuje 40.000 Kč. Zvyšuje se také počet škod včetně těch se zdravotními nároky. \"Meziročně stouply náklady na pojistná plnění o 1,3 miliardy Kč na 12,9 miliardy Kč. A kvůli novému občanskému zákoníku dochází také k navýšení dlouhodobých závazků ze škod na zdraví o 1,8 miliardy Kč za rok,\" upozornil Jedlička.
Na nepříznivé bilanci povinného ručení se nejvíce podílí nejrizikovější segmenty tahačů návěsů a ostatních velkých vozidel nad 3,5 tuny. \"Jejich pojistné nepokrývá závazky ze škody. Ačkoliv pojišťovny meziročně sazby nejrizikovějších segmentů zvýšily, zdražení je nedostatečné vzhledem k tomu, že jejich škody rostou ještě rychleji,\" uvedl výkonný ředitel asociace Jan Matoušek.
Povinné ručení poskytuje 13 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Srovnání jednotlivých produktů pojišťoven je tak obtížné. Celkem má povinné ručení v tuzemsku 7,73 milionu vozidel všech kategorií. Nepojištěných vozidel je podle odhadů asociace zhruba 130.000. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel přes 8,5 milionu.