Banky si o nešťastně odeslaných platbách sice nevedou statistiky, ale přesto řada zaměstnanců bankovních společností prohlašuje, že ročně řeší stovky případů podobného rázu. Ač se to nemusí zdát, situaci lze vyřešit poměrně snadno a téměř i okamžitě. To ale platí bohužel jen v tom případě, kdy peníze ještě nebyly připsány na jiný bankovní účet.
Co dělat, když špatně odešlu peníze?
Narovinu si přiznejte, že překliknout se může každý. Někdy si navíc chybně zadaných údajů sami ani nevšimnete, ale naopak jste na ně upozornění druhou stranou, která ještě stále očekává připsáni platby na účet. Při odeslání peněz na špatný účet pak mohou nastat hned dvě situace:
- Peníze se vrátí sami – stává se nejčastěji, jde o případy, kdy chybně zadané údaje neexistují a banka proto peníze automaticky vrátí, díky čemuž vy nic nemusíte řešit.
- Peníze jsou připsány na cizí účet – chybně zadané údaje vlastní jiný účet.
Dobrou zprávou je, že platba se dá stornovat. Špatnou zprávou je, že jen do chvíle, než banka peníze odešle. Pokud chcete své peníze získat co nejsnazší cestou zpět, je nutné si chybné transakce všimnout okamžitě anebo co nejdříve potom, co zadáte zpracování příkazu.
Existují případy, kdy lze v internetovém bankovnictví transakci vlastnoručně zrušit anebo ji alespoň upravit. To ale obvykle platí pouze pro takové platby, které mají nastavený den splatnosti. Pokud se nejedná o váš případ, nezbude vám nic jiného než kontaktovat svou banku.
Poplatky za storno příkazu k úhradě
Banku můžete kontaktovat osobně návštěvou pobočky anebo telefonicky. Stornování transakce jde pak u naprosté většiny bank nejpozději v den splatnosti, ideálně ještě před ním. Ceny storna u vybraných bank pak mohou vypadat takhle:
Česká spořitelna | zdarma |
Poštovní spořitelna | zdarma |
Raiffeisenbank | 0 - 100 Kč |
ČSOB | 40 - 100 Kč |
Komerční banka | 60 Kč |
Volksbank | 100 Kč |
Jestliže se peníze už stihly připsat na cizí účet, situace se trochu stíží. Důležité je ale vědět, že na chybně odeslané peníze neztrácíte nárok. Banka nemá pravomoc po daném příjemci vymáhat danou částku, ale přesto může následně fungovat jako prostředník, který bude jednat za vás. Vy ale budete muset nejprve vyplnit a podat žádost o vrácení platby chybně provedené transakce, na kterou má každá banka určitě vlastní formulář. Logicky navíc bude ještě třeba dodat výpis z účtu nebo fakturu jako důkaz.
S žádostí následně banka kontaktuje buď banku, pod kterou účet spadá, anebo rovnou příjemce chybné platby, a následně jej tak vyzve k vrácení peněz na účet. Důležité je zmínit, že podání žádosti zpoplatněno nebývá, jednání banky ale už pak obvykle ano.
Příjemce nechce vrátit chybnou platbu
V naprosté většině případů chybného příjemce žádost o navrácení nijak nepřekvapí a peníze dle pokynů odešle původnímu majiteli. Výjimečně nastávají situace, kdy je výzva ignorována. Pokud se tak stane a příjemce peníze nevrátí do 4 týdnů, máte právo po bance žádat jeho identifikační údaje, aby mohlo dojít k bližší konfrontaci. Údaje vám pak budou vydány v souladu s § 38 odst. 6 zákona o bankách. Počítejte ale s tím, že se bankám za tuto službu platí.
Pokud nezabere ani to a vy chcete své peníze za každou cenu zpět, budete se muset obrátit na soud a podat žalobu na bezdůvodné obohacení. Zde už příjemci poměrně potáhne do bot, neboť celý případ může vyvrcholit i exekučním příkazem.
Jak se řeší chybný variabilní symbol?
Chybný nebo žádný variabilní symbol se bude u platby řešit podstatně snáz. Svým způsobem totiž vůbec nebrání doručení peněz příjemci, ale pouze jejich zařazení k dané věci. Slouží totiž jako rozlišovací prvek a fungovat může v podstatě i za vaše jméno a příjmení.
Využíván je především u nejrůznějších záloh, měsíčních splátek či plateb. Jestliže bez variabilního symbolu dorazí např. měsíční platba za internet, bude přijata, ale bude těžko rozlišeno, kdo ji poslal. V takové situaci je proto dobré vždy kontaktovat samotného příjemce a celou situaci mu vysvětlit, aby mohla být platba řádně zařazena, a nedošlo tak zbytečně k problémům.