Většina řidičů nemá zimu zrovna v lásce. Jízda za snížené viditelnosti je na denním pořádku, silnice kloužou a auto celkově dostává více zabrat. Zatímco s počasím nikdo nic neudělá, příprava auta na zimu může pomoci, aby jízda v tomto řidičsky nepříznivém období byla o trochu příjemnější.
Zima nejsou jen pneumatiky, ale i elektrika
Přezutí na zimní pneumatiky je hlavní, ale zdaleka ne jediný bod zimní přípravy auta. Některé úkony zvládne průměrně zručný motorista svépomocí nebo s běžně dostupnou pomůckou, kvůli jiným je ale potřeba zajet o odborného servisu. Příkladem může být i seřízení světel.
Čtěte také: Jak řídit na sněhu? Představujte si, že vám vůbec nefungují brzdy
V seznamu nutných kontrol by rozhodně nemělo chybět ověření akumulátoru, zda má dostatečnou kapacitu. Zimní období je na autobaterii náročnější, neboť řidiči zapínají mnoho další spotřebičů, ať už mlhovky, vyhřívání sedadel a oken či nezávislé topení. U dieselů je potřeba myslet ještě na žhavení při startu. Při popojíždění na krátkých trasách se pak akumulátor nestačí dostatečně dobít. Navíc kontrola elektrosoustavy může odhalit i chybnou funkci alternátoru. Někdy stačí akumulátor jen pravidelně nabíjet přes noc, slušná nabíječka stojí od jednoho tisíce korun. Nový akumulátor v závislosti na typu auta může stát také kolem tisícovky, ale klidně i 4000 Kč.
Zkontrolujte náplně, vyměňte stěrače
Důležité je prověřit všechny provozní náplně, nejen dolévat nemrznoucí směs do ostřikovačů. I v zimě musí motor chladit. Během servisní prohlídky je proto nutné zkontrolovat schopnost chladící náplně odolávat mrazu. Zamrznutá chladící kapalina může v extrémním případě zničit motor. Servis to ověří během minutky. Správně naředěný koncentrát chladící kapaliny by měl odolávat mrazům alespoň -30°C. Jeden litr koncentrátu stojí od zhruba 150 Kč a v autech se běžně nachází od šesti do devíti litrů náplně podle typu motoru. Chladící kapalinu je také potřeba pravidelně měnit. Starší typ G11 po dvou letech, novější G12 klidně až po pěti.
Olej dnes už také skoro nikdo nekontroluje, případně se spoléhá na nastavený servisní interval. Pokud se ale blíží plánovaná výměna, je dobré zvážit, zda by nebylo dobré olej právě před zimou vyměnit. Vyjetý olej má značně zhoršené mazací schopnosti a zejména za studena může způsobovat nadměrné opotřebení motoru.
Čtěte také: Ojeté diesely mohou vyjít draho. Benziňák s vyšší spotřebou je ve výsledku levnější
Výměna stíracích lišt je zcela triviální úkon, který zvládne každý sám. Nové „gumičky“ stojí od zhruba 200 korun za kus a objednáte je na internetu, na běžné typy vozů je koupíte i skoro na každé pumpě. A se stěrači souvisí ještě jedna drobnost. Máte funkční a seřízené ostřikovače?
Do servisu, nebo sám?
Většina autorizovaných servisů pořádá před zimou velké servisní akce. To jsou všechny ty „prohlídky za 199 korun“ a podobně. Jedná se ale jen o kontrolu auta (kterou rozhodně nic nezkazíte). Počítejte však s tím, že vám servis řekne, že je potřeba vyměnit stěrače a chladící kapalinu, seřídit geometrii, vyvážit kola a vyměnit akumulátor. Cena výsledné servisní prohlídky je pak podle materiálu a práce značně individuální. Autorizovaný servis si obvykle účtuje od 600 korun za normohodinu, nezávislé servisy mohou mít ceny nižší. Každý si pak musí rozmyslet, jestli chce mít auto na zimu opravdu řádně připravené.
Čtěte také:
- Kdy přezout na zimní
- Kde vám v zahraničí vezmou řidičák a proč?
- Co nakoupit do auta na zimu
- Bouračka v cizině - jak na to