Ředitelé stavebních podniků zlepšili výhled letošního růstu slovenského stavebnictví na 4,4 procenta z dosavadních čtyř procent. V příštím roce by odvětví mělo přidat o 3,8 procenta ve srovnání s předchozím odhadem 2,3 procenta. Z analýzy vyplývá, že kapacity stavebních společností jsou vytížené na rekordních 93 procent.
V minulém roce slovenské stavebnictví zaznamenalo propad o více než desetinu oproti předchozímu roku, kdy země dokončila čerpání peněz z fondů EU z předchozího rozpočtového období.
Podle analýzy nutí nedostatek zaměstnanců stavební firmy odmítat 17 procent zakázek, nejčastěji se to týká velkých firem. Firmy z různých sektorů ekonomiky po poklesu nezaměstnanosti na Slovensku na rekordní minimum opakovaně upozorňují na nedostatek kvalifikované pracovní síly, který pokrývají i zaměstnáváním cizinců. Ve stavebnictví na Slovensku pracuje čtvrt milionu lidí, tedy desetina celkového počtu pracovníků.
Slovenský ministr dopravy Arpád Érsek na konferenci zopakoval, že evropské peníze na dopravní infrastrukturu jsou do roku 2020 již rozděleny. Koalice v souvislosti s financováním výstavby a modernizace silnic a železnic zvažuje uvolnění dluhové brzdy, pro které ovšem nemá ve sněmovně dostatek hlasů a opozice takový krok odmítá.
Podle Érseka by stát mohl využít projekt veřejně-soukromého partnerství (PPP) na výstavbu plánovaného 13,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D1 na severu Slovenska, který by se měl stavět podle původního plánu včetně tunelů. V rámci PPP projektů, s nimiž již Slovensko zkušeností má, investor stavbu postaví a stát mu investici postupně splácí.
Některé projekty týkající se budování dálnic či rekonstrukcí železničních tratí na Slovensku nabraly zpoždění. Státu se například v plánovaném termínu do roku 2020 nepodaří dostavět dálnici D1 mezi Bratislavou a Košicemi.
Adrian Bobok mka