Prodávajícím je společnost CHF Holding, která patří zakladateli Chapsu Peteru Chlebničanovi a jeho synovi Tomášovi. Peníze na nákup firmě ČDIS půjčily České dráhy. Součástí kontraktu je také nákup firem patřících pod Chaps, tedy ČSAD SVT Praha, Inprop a SVT Slovakia. České dráhy nákup nepotvrdily ani nevyvrátily, oficiálně se mají k obchodu vyjádřit dnes, píše server.
Společnost se sídlem v Brně drahám koupi sama nabídla. Dráhy s Chapsem, pro který pracuje zhruba 90 vývojářů a analytiků, spolupracují 15 let.
Vedení ČDIS dostalo už dříve korporátní souhlasy pro nákup Chapsu, transakce se ale zastavila poté, co obchod a jeho cena vzbudil zájem médií a politiků. Proti nákupu těsně před volbami se postavil například předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Člen stejného hnutí, nyní i poslanec za ANO Milan Feranec, přitom z postu šéfa dozorčí rady Českých drah i ČDIS nákup podporoval.
Ministr Ťok požádal dráhy o posudky, zda je transakce výhodná, o nákupu chtěl jednat se zástupci státního dopravce. Počátkem září Ťok hovořil o tom, že by o obchodu mohlo rozhodnout až povolební vedení ministerstva dopravy, které vůči státním Českým drahám vykonává akcionářská práva prostřednictvím řídícího výboru.
ČDIS kupuje Chaps za zhruba desetinásobek ročního zisku. Vedení Českých drah i ČDIS už dříve odmítlo, že by cena byla příliš vysoká. Jejich představitelé argumentovali především znaleckým posudkem, který cenu stanovil i přes půl miliardy korun. České dráhy nechaly soukromou firmu vyrůst ze svých zakázek, aniž měly všechny potřebné licence k systémům, které Chaps dodal, a dostaly se do situace, které se v oboru říká vendor lock, tedy závislosti na dodavateli, píše server.
Chaps na základě pověření ministerstva dopravy také shromažďuje data o dopravním spojení. Má je poskytovat ostatním subjektům ve strojově čitelném formátu, což dělá jen částečně. Data od Chapsu kupuje exkluzivně Mafra pro službu Idos.cz.